الکسا چیست؟
الکسا (Alexa) یکی از زیر مجموعههای شرکت بزرگ آمازون است. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه به عنوان یک منبع مفید از دادههای وب گاههای اینترنتی شناخته میشود. رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان وب سایت ها اهمیت زیادی دارد.
تاریخچه و عملکردها
وب سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین حوزه وب به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat تأسیس شد. نام این وب سایت برای ادعای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محلهای دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است.
در سال ۱۹۹۸ الکسا به کتابخانه Library of Congress نسخه ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ آمازون الکسا را به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا خریداری کرد و الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به یک موتور جستجوی هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. نتایج جستجو در الکسا در می سال ۲۰۰۶ از طریق گوگل نمایش داده شد. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه اندازی شد. الکسا در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ اعلام به قطع سرویس به دلیل مناسب نبودن موتور جست و جو کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به صورت تخصصی اقدام به رتبه بندی سایتها کرده است.
این وب سایت با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اقدام به رتبه بندی وب سایتها می نماید. خلاصه و چکیده این رتبه بندی عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وب سایت شما بالاتر می باشد.
آیا تا به حال پرسیده اید که این سایت چگونه ترافیک سایتها و رتبه آنها را تعیین می کند؟
الکسا به لایه های پایین شبکه اینترنت دسترسی دارد و از همین روش آمار تقریبی بازدید از یک وب سایت را تخمین می زند
البته در گذشته الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا بودند نیز آمار آنها را به دست میآورد.
این شرکت دارای نوار ابزاری میباشد که میتواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر میباشد. همچنین الکسا برای مدیران وب سایتها امکانات فراوانی به صورت رایگان قائل شده است نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینکهای ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و... همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازههای زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وب سایتها کمک میکند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وب سایت خود داشته باشند.
سایت الکسا همانند سایتهای گوگل و یاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران می توانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده نمایند. یکی از کارهایی که این نوار ابزار انجام می دهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربر انجام می دهد را به سایت الکسا گزارش می دهد. با توجه به این گزارشها، سایت الکسا آمار ترافیک سایتها و رتبه آنها را ارائه می کند.
در پایین مرورگر با نصب نوار ابزار، رتبه ی جهانی سایت و نمودار آماری سایت مربوطه نمایان و رسم می شود.
خدمات وبگاه الکسا را میتوان در ۵ دسته اصلی دسته بندی نمود:
وبگاههای برتر:
در این قسمت وب گاههای پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وب گاههای پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده میشود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص
مشخصات وبگاه (Site Info):
الکسا طیف گسترده ای از دادههای دقیق برای هر وب گاه را دارا میباشد.
واتز هات (What’s Hot):
این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان میدهد و هر ۵ دقیقه به روز میشود.
نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):
نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار میگذارد.
برای دارندگان وبگاه (For Site Owners):
در این قسمت صاحبان وب گاهها میتوانند دادههای وب گاه خود را در الکسا وارد نمایند و یا ویرایش کنند. مهمترین قسمت این وب گاه رتبه بندی وب گاهها بر اساس میزان بازدید است.
دیدگاه شما چیست؟