هک رشد برای فروشگاه های اینترنتی: 20 تاکتیک که بهتر است انجام دهید (قسمت اول)

هک رشد برای فروشگاه های اینترنتی: 20 تاکتیک که بهتر است انجام دهید (قسمت اول)

اگر در چند سال اخیر مطالب مرتبط با سئو را مطالعه کرده باشید، احتمالاً با واژه ی "هک رشد" آشنا شده اید.

در سال 2012 عبارت "هک رشد" برای توضیح این مفهوم که " هر استراتژی ای که در سیستم مدیریت و اجرای سایت پیاده سازی می شود باید با هدف افزایش رشد باشد" پدید آمد.

به عبارت عامیانه تر، هک رشد، چگونگی کسب کاربران جدید توسط استارتاپ ها و و کسب و کار ها را توضیح می دهد.

در ادامه 20 تاکتیک ساده برای هک رشد را توضیح می دهیم که می توانید با استفاده از آن ها تجارت الکترونیک و کسب و کارتان را رونق بیشتری بخشید.

با پیروی از این تاکتیک های می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، بهترین استراتژی ها و کانال های پیشرفت را برای کسب و کار خود بیابید.

1.به تفکرات مشتریان بیشتر توجه کنید!

همواره در نظر داشته باشید که هرچند هم که پیام تبلیغاتی و استراتژی مارکتینگتان قوی باشد، تاثیر آن ها نمی تواند به اندازه ی دیدگاه های مثبت مشتریانی که پیش تر از شما خرید اکرده اند تاثیر گذار باشد.

نمایش پیام های مثبت مشتریان، رتبه ها و امتیاز های بالای خدمات یا محصولاتتان از منظر دیگر کاربران می توانند بیش از هر تکنیک تبلیغاتی دیگر برای شما سودآور باشند.

علت این تاثیر گذاری فوق العاده چیست؟

خریداران به "موارد تایید شده ی جمعی و یا همان اثبات های اجتماعی" (و به عبارت دیگر: "مواردی که توسط جمع گسترده ای از افراد دیگر تایید شده اند") اعتماد دارند.

از سوی دیگر، آن ها در خرید های اینترنتی خود شانس استفاده و در دست گرفتن مستقیم کالا و مشاهده ی نزدیک آن را ندارند.

به این ترتیب، نظرات و دیدگاه های افرادی که پیش تر از سایت خرید کرده اند و نیز از کالاها را استفاده کرده اند، می تواند سندی برای تایید کیفیت کالا ها و خدماتتان از سوی افرادی که مستقیماً ازکالا یا خدمت مربوطه استفاده کرده اند باشد.

به عنوان نقطه ی آغازین، می توانید از ترفند های زیر برای نمایش نظرات مثبت کاربران استفاده کنید:

دیدگاه های مشتریان بیشتری را در سایتتان منتشر کنید. (توجه کنید که این صداقت شما در انتشار دیدگاه ها است که موجب جبل اعتماد مشتری می شود، بنابراین از حذف دیدگاه های منفی و صرفاً انتشار دیدگاه های مثبت جداً اجتناب کنید.)

صفحات محصول تنها مکان های مناسب برای انتشار دیدگاه های کاربران نیستند. می توانید امتیاز ها و دیدگاه های کاربران را در صفحه ی نخست سایت و نیز در صفحه ی درباره ی ما نیز منتشر کنید تا به این ترتیب تمامی کاربران مشاهده کنند که دیگر کاربران تا چه اندازه از خرید از برندتان راضی و خوشنود هستند.

می توانید دیدگاه های مثبت را علاوه بر فروشگاه اینترنتی، در تبلیغات و ایمیل های تبلیغاتی تان نیز منتشر کنید.

افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی

اگر در نمایش محتوا مشکل دارید می توانید از ابزار آنلاین Yotpo کمک بگیرید.

2. پُست مهمان

اگر بخش عمده ای از خریدارانتان از مشتریان وفادارتان هستند و نه خریداران جدید، انتشار پُست مهمان خارج از بلاگ خودتان، فرصت بسیار خوبی برای کسب مشتریان جدید است.

با نوشتن یک پُست مهمان در یک بلاگ با مخاطبین مشابه، تعداد زیادی مشتری جدید که به احتمال بسیار زیاد به برند و خدمات شما علاقه نشان خواهند داد، به دست خواهید آورد.

منظور از مخاطبین مشابه چیست؟

به عنوان مثال، اگر زمینه ی کاری کسب و کارتان فروش لوازم تحریر است می توانید مطلبی را به عنوان پُست مهمان در بلاگ هایی که مخابشان کودکان، نوجوانان، دانش آموزان، دانشجویان و حتی مادران است منتشر کنید زیرا این ها افرادی هستند که مخاطب هدف شما می باشند.

چگونه پُست مهمان منتشر کنیم؟

لیستی از بلاگ هایی که پتانسیل انتشار پُست های شما را دارند تشکیل دهید. با مدیران این بلاگ ها در رابطه با انتشار پُست های خود صحبت کنید.

اگر در نگارش پُست های جذاب که کاربران را تا خط آخر مشتاق نگه می دارند و نرخ ماندگاری کاربران در سایت را افزایش می دهند تبحر ندارید، ابتدا چندین مطلب در رابطه با تکنیک های نگارش مطلب مطالعه کنید.

زمانی که مکان هایی که می توانید در آن ها به انتشار پُست بپردازید را یافتید از تکنیک های زیر پیروی کنید.

پُست مهمان را تبدیل به پیام تبلیغاتی نکنید.

تمرکز خود را بر روی نگارش مطالبی که از یک سو با زمینه ی فعالیتتان مرتبط هستند و از سوی دیگر برای کاربران آموزنده و مفید هستند، معطوف کنید.

به عنوان مثال برند Bai که در زمینه ی تولید نوشیدنی فعالیت دارد،  پُست مهمانی در رابطه با طرز تهیه ی نوشیدنی مارگاریتای هندوانه را در بلاگی که مخاطبان اصلی آن خانوم ها هستند منتشر کرده است.

 

پست مهمان چیست

این برند به  جای نگارش مطلبی در رابطه با اینکه چرا افراد باید محصولات Bai را بنوشند، به مخاطبان این بلاگ نشان داده است که از آن جا که محصولات آن ها می تواند در خلق طعم نوشیدنی مارگاریتا به کار رود متمایز است!

در پست مهمان به بلاگ خودتان بک لینک دهید.

از ابزار های ردیابی ترافیک وارد شده به سایت استفاده کنید تا دریابید که چه تعداد از کاربران بازدید کرده از سایت، از طریق این بک لینک ها به صفحات سایتتان وارد شده اند (میزان اثر گذاری این بک لینک ها).

درصورتی که برای ردیابی و آنالیز کاربران بازدید کننده ازسایت دچار ابهامات و اشکالاتی هستید مطلب "چگونه با استفاده از سرچ کنسول گوگل ترافیک سایت را افزایش دهیم" را مطالعه نمایید.

3.ارسال کارت سپاس

افراد تجربه های شیرین و خاص خرید از یک مجموعه و برند را هرگز فراموش نخواهند کرد.

می توانید با اهدای کارت سپاس از خرید، یک خاطره ی دلچسپ از خرید از مجموعه تان در ذهن مخاطب شکل دهید.

با ارسال کارت ها با جملات سپاسی که به صورت دستنویس ثبت شده اند، می توانید مشتریان تان را خوشنود تر و غافل گیر تر کنید.

در دنیای تکنولوژی، ربات ها و ماشین ها اینچنین اقداماتی در خاطر مشتریانتان ماندگار خواهد بود.

زمانی که مشتریان چنین احترامی را از سوی شما دریافت می کنند به خرید مجدد تشویق می شوند و دررابطه با برند و فروشگاه شما با دیگر افراد نیز صحبت خواهند نمود و این روند خود منجر به کسب مشتریان جدیدی نیز می شود.

در ادامه چندین نکته در رابطه مشتریان جدیدی که از طریق کارت های سپاس به دست آورده اید ر ا خاطر نشان می کنیم:

یکی از رسانه های اجتماعی تان را در این کارت معرفی کنید.

همراه با ارسال یک متن شخصی سازی شده، حداقل یکی از رسانه های اجتماعی تان را معرفی کنید و با استفاده از ترفند "امکان بهره مندی از تخفیف، کوپن و غیره در صورت پیوستن کاربر به این شبکه ی اجتماعی" وی را به عضویت در صفحات اجتماعی تان ترغیب کنید.

از سرویس های "سپاس" مانند Thankbot استفاده کنید.

این سرویس به طور اتوماتیک عمل می کند، اما از آن جا که پیام ها باید به صورت دست نویس باشند، هر یک از کارت ها توسط یک فرد حقیقی نوشته خواهند شد.

4.تست A/B

اجرای تست A/B یکی از مهم ترین تکنیک ها در هک رشد به شمار می رود.

با استفاده از اجرا و آزمون و خطا به وضوح خواهید دانست که فاکتور های در حال رشد دادن و از سوی دیگر فاکتور های مخرب کسب و کارتان اند، کدام اند.

به عنوان یک فروشنده در دنیای تجارت الکترونیک، هرگز نباید از آزمون A/B در صفحات ِمعرفیِ محصولاتتان به عنوان مکانی که کاربر در آن اقدام به خرید می کند غافل شوید.

در ادامه برخی از ویژگی هایی که می توانید در تست A/B  در نظر بگیرید را معرفی می کنیم:

تست A/B در سایت فروشگاهی

  • ابعاد تصاویر محصول (ابعاد را تغییر دهید و تاثیر حالت های مختلف بر نرخ تبدیل صفحه ی فروش محصولات را بررسی کنید.)
  • نمایش یا عدم نمایش نماد اعتماد الکترونیکی (و یا حتی مکان های مختلف برای قرارگیری این نماد در صفحه)
  • زمان مناسب برای مشخص نمودن محدودیت محصولات باقی مانده
  • رنگ کلید افزودن به سبد خرید

5.از پاپ آپ های خروجی غافل نشوید

پیش تر در مباحث مربوط به کاهش نرخ فرار کاربران از صفحه ی خرید محصول، بار ها و بارها صحبت کرده ایم.

فروش بیشتر نیازمند ماندگاری بیشتر کاربران در صفحات سایت و باز داشتن آن ها از ترک سایت است.

ترفندی که می تواند موجب انصراف کاربر از ترک سایت شود، پاپ آپ خروجی است.

این پاپ آپ ها کاربرانی که در سایت حضور دارند و قصد ترک سایت بدون خرید از آن را دارند شناسایی نموده و با ارائه ی یک پیشنهاد رد نشدنی، آن ها را از ترک سایت بدون اقدام به خرید باز می دارد.

چندین نکته که می توان در رابطه پاپ آپ های خروجی خاطر نشان کرد:

  • در اولین گام می بایست به دنبال یافتن پیشنهاداتی که می توانند به بیشترین میزان برای کاربران جذاب و غیر قابل رد کردن باشند، بود.

برای شروع می توانید از ارائه ی تخفیف ویژه بر روی برخی محصولات سایتتان استفاده کنید.

  • گام دوم، انتخاب یک ابزار ایجاد کننده پاپ آپ خروجی است.

از جمله ابزار هایی که می توان از طریق آن ها پاپ آپ خروجی را به سایت افزود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 SumoMeBounce ExchangeGleam

6. اشتراک گذاری مشتریان

در تجارت الکترونیک، فرایند درآمد زایی تنها به فروش کالا به یک مشتری ختم نمی شود بلکه پس از هر تبدیل (تبدیل بازدید کننده ی سایت به مشتری که خرید و پرداخت در سایت انجام می دهد) باید با آن مشتری ایجاد ارتباط کرد تا از طریق وی بتوان به مشتریان دیگر دسترسی یافت.

یک راه بسیار عالی برای تشویق مشتریان به مکالمه و اشتراک گذاری در رابطه با شما، تشویق آن ها به اشتراک گذاری خریدشان در توئیتر و فیس بوک است.

  • یک استراتژی فوق العاده برای تشویق کاربران به اشتراک گذاری خریدشان در صفحات اجتماعی شان استفاده از ابزار  Click to Tweet است که با استفاده از آن می توان پیام های پیش نویسی را برای کاربران تدوین کرد تا وی تنها با کپی و ضمیمه کردن آن ها در صفحات اجتماعی خود، اشتراک گذاری را انجام دهند، است.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

زمانی که یک متن پیش نویس در اختیار کاربران قرار می گیرد، آن ها از اشتراک گذاری فراری نخواهند بود!

این متن می تواند مشابه متن زیر باشد:

" من اخیراً یک (نام محصول) از (نام فروشگاه اینترنتی تان)@ خریدم! بی صبرانه منتظر دریافتش از پُست هستم! پیشنهاد می کنم شما هم یکی از اینا بخرید! "

  • ارائه ی پیشنهادات ویژه به کاربرانی که اشتراک گذاری می کنند.

اغلب تنها کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت بسیار زیادی دارند، تجربه های خرید خود را به اشتراک می گذارند.

بنابراین سایر کاربران به انگیزه ای برای به اشتراک گذاری نیاز خواهند داشت. این پیشنهاد می تواند ارائه ی بن تخفیف باشد.

7. دعوت نامه ای برای شبکه های اجتماعی!

زمانی که صحبت از دعوت افراد به تعامل در شبکه های اجتماعی می شود، تقریباً تمامی شرکت ها به "ارسال دعوت نامه ی آنلاین" روی می آورند.

این دعوت نامه های آنلاین برای بسیاری از افراد به امری عادی و تکرار تبدیل شده است و طبیعتاً هرچه عمل و استراتژی ای پرتکرار تر و معمولی تر  باشد، شانس اثرگذاری آن کمتر خواهد بود.

به این ترتیب باید به دنبال متد های دیگری "غیر از ارسال دعوت نامه ی آنلاین بود"! ارسال کارت دعوت به پیوستن به شبکه های اجتماعی تان به درب منازل مشتریان می تواند یک راه حل بسیار عالی برای ارتقا تعداد واکنش مثبت مشتریان به دعوت نامه ها باشد.

شبکه های احتماعی

زمانی که مشتریان بسته های دعوت نامه را درب منزلشان دریافت کنند بسیار خوشنود خواهند شد و این بهترین زمان برای درخواست از آن ها برای ثبت تصویری در پیجشان به همراه هشتگ درخواستی شما است.

در ادامه چندین استراتژی در رابطه با ارسال این چنین کارت ها را می بینید:

  • طراحی و تدوین این کارت ها را به طراح داخلی خود و یا یک طراح حرفه ای دیگر بسپارید. اگر طراحی این کارت ها فوق العاده زیبا و چشمگیر نباشد، افراد آن ها و پیامشان را نادیده خواهند گرفت.
  • به افراد انگیزه ی مشارکت دهید. باز هم صحبت از ایجاد انگیز به میان آمد و چه انگیزه ای بالاتراز کد تخفیف!

بنابراین به خاطر داشته باشید که برای مشتریان دریافتت کار ت دعوت فیزیکی بسیار جذاب تر از ایمیل دعوتنامه  سایر روش های دیجیتالی است.

نکته ی طلایی: با افزودن کمی صنعت دست و طراحی ماکتی تر مشتریانتان را بیشتر جذب کنید.

 

قسمت دوم این مطلب را در این صفحه مطالعه کنید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید