هک رشد برای فروشگاه های اینترنتی: 20 تاکتیک که بهتر است انجام دهید (قسمت دوم)
قسمت اول این مطلب را در این صفحه مطالفعه کنید.
8.ارسال ایمیل "خرید مجدد"
در حالی که هر کسب و کاری نیاز به مشتریان جدید دارد، مشتریان وفاداری که چندین بار اقدام به پرداخت و خرید می کنند در بقای یک کسب و کار بسیار با اهمیت تر هستند.
شانس خرید مشتریانی که پیش تر از شما خرید کرده اند دو برابر بیشتر است (نرخ تبدیل آن ها دو برابر بیشتر از مشتریان جدید است.)
از این رو بسیار ضروری است که هرچه در توان دارید برای تشویق کاربران به خرید مجدد انجام دهید.
یکی از روش های ساده برای این کار، ارسال ایمیل خرید مجدد به مشتریان است. 10 تا 15 روز پس از خرید کاربر از سایت، یک ایمیل برای دعوت مشتری به خرید مجدد ارسال کنید.
این ایمیل می تواند شامل یک لینک به محصولی که مشتری 10 یا 15 روز پچیش خریده است و یا لینک به سایر اقلامی که احتمالاً مورد توجه کاربر قرار می گیرند باشد.
برای پیاده سازی این استراتژی از ترفند های زیر کمک بگیرید:
مدیریت و طراحی پیام ها توسط نرم افزار ایمیل مارکتینگ.
ابزار هایی مانند Campaign Monitor مانیتور کمپین اتوماسیون و فرایند عملکرد خودکار ارسال ایمیل ها را ممکن می کنند.
این ابزار امکان راه اندازی کمپین تبلیغاتی ایمیل با مشخصات ویژه مانند "ارسال ایمیل 15 روز پس از خرید" را فراهم می کند.
با ارائه ی گزینه های تخفیف ویژه، ارسال رایگان و یا ارسال هدایا در ایمیل به کاربر انگیزه ی خرید مجدد دهید.
9.صفحه ی شخصی سازی شده
از آن جا که روز به روز مشتریان بیشتر و بیشتر به خرید آنلاین روی می آورند، آن ها کاملاً از جدید ترین تکنولوژی های روز در زمینه ی خرید آنلاین آگاهی دارند و بنابراین آن ها بیش از یک فروشگاه اینترنتی آنلاین از شما انتظار خواهند داشت.
شخصی سازی صفحه ی نخست یک فروشگاه اینترنتی راهی بسیار عالی در جهت منحصر به فرد سازی تجربه ی خرید کاربر از سایت فروشگاهی می باشد.
شخصی سازی صفحه ی نخست به معنی نمایش محتواهای ویژه برای هر کاربر بر اساس علایق و نیاز های وی است.
با ردیابی و تحت نظر داشتن رفتار کاربران، می توانید محتواهایی بر اساس نیاز هر فرد را به وی نشان دهید.
به عنوان مثال: می توانید صفحه ی نخست را به گونه ای تنظیم کنید که "صفحه ای که کاربر در آخرین بازدیدش از آن دیدن کرده است ولی خریدی از آن نداشته است" را در گوشه ای نمایش دهد.
به عنوان مثال اگر به نمونه سایت فروشگاهی طراحی شده توسط شیرازسان توجه کنید، متوجه می شوید که در بخش انتهایی صفحه ی نخست بخشی با نام "کالاهایی که اخیراً دیده اید" وجود دارد.
برای انجام این تکنیک هک رشد:
تحقیق کنید! شخصی سازی صفحه ی خرید به یک سری اطلاعات تکنیکی نیاز دارد. در رابطه با روش های شخصی سازی صفحات سایت فروشگاهی و نیز تمایلات و دسته بندی های مشتریانتان تحقیق کنید تا بتوانید برای هر دسته بهترین نوع شخصی سازی را پیاده سازی کنید.
از ابزار های شخصی سازی آنلاین استفاده کنید.
نرم افزار هایی نظیر Evergage و یا Bunting می توانند شخصی سازی را روی صفحات شما بدون نیاز به دانش برنامه نویسی پیاده سازی کنند.
10. طرح برنامه ی ارجاعی
برنامه ی ارجاعی برنامه ای است که مشتری را به تلاش برای کسب مشتریان جدید شما سوق می دهد.
در میان برند های ایرانی اسنپ (تاکسی آنلاین) از جمله کسب و کار هایی است که به خوبی توانسته است از این تکنیک استفاده کند.
برنامه ی ارجاعی این برند به این ترتیب است که در صورتی که اپلیکیشن اسنپ توسط فردی به سایر افراد معرفی شود، یک سفر با تخفیف یا رایگان به شخصی که اپلیکیشن را به دیگر افراد معرفی کرده است تعلق می گیرد.
برای پیاده سازی برنامه های ارجاعی می توانید از ابزار های آنلاین زیر کمک بگیرید:
Extole, Forewards, Sweet Tooth , Ambassador
11.بیش فروشی و فروش جانبی
زمانی که یک خریدار وارد فروشگاه اینترنتی تان می شود، ممکن است آن ها تنها به دنبال یک کالا باشند اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید آن ها را به خرید بیشتر ترغیب کنید.
با استفاده از تکنیک زیر به جای فروش تنها یک آیتم از فروشگاهتان، موراد دیگری را نیز به فروش برسانید.
Cross-selling (فروش جانبی): مشتریان را تشویق به خرید آیتم های تکمیل کننده ی بیشتر کنید.
Upselling (بیش فروشی): تشویق کاربران به خرید نمونه ی با کیفیت تر از محصولی که قصد خرید آن را دارند.
هنگام سفارش کالا، خریدار به محصول و برند محصول تمایل و علاقه دارد و بنابراین این زمان بهترین موقعیت برای بیش فروشی و یا فروش جانبی است.
بیان این مطلب به کاربر که می تواند با پرداخت اندکی هزینه ی بیشتر می تواند محصولی مشابه با کبفبت بهتر را خریداری کند، آن ها را به سوی پرداخت هزینه ی بیشتر و خرید کالای بهتر سوق می دهد.
جهت عملی سازی فرایند پیش فروشی و فروش جانبی می توایند از ابزار Kissmetrics کمک گیرید.
این نرم افزار تعدادی ابزار که بر اساس پلتفرم فروشگاه اینترنتی دسته بندی شده اند را جهت اجرای فرایند بیش فروشی و فروش جانبی ارائه می دهد.
12. خرید دیگر مشتریان را برجسته کنید.
ایجادانگیزه در خریدارن با استفاده از اثبات اجتماعی می تواند بیش از نمایش دیدگاه ها تاثیر داشته باشد.
با نمایش اقدامات دیگر مشتریان فروشگاه آنلاین می توانید خریداران را به سوی خرید بیش تر هدایت کنید.
شفاف سازی تعاملات ِدیگر افراد، ارزش و اعتبار برندتان را می افزاید.
برای شروع، راحت ترین روش استفاده از ابزاری به نام Fomo است. این ابزار به شما امکان می دهد که اخطار ها و اعلامات مربوط به تعاملات کاربر آنلاین با سایت را بدون نیاز به دانش برنامه نویسی فعال کنید.
با اتصال این ابزار به گوگل آنالیتیکس می توانید میزان اثر بخشی نمایش تعاملات کاربران آنلاین به یکدیگر را مشاهده کنید.
13.بازتبلیغ کنید!
همانند پاپ آپ خروجی، با بازتبلیغ می توانید بازدید کنندگانی که پیش تر از سایت شما بازدید کرده اند و بدون اقدام به خرید سایتتان را ترک کرده اند را به صفحات سایتتان بازگردانید.
این هک رشد با ردیابی این دست بازدید کنندگان، تبلیغات مربوط به اقلام موجود در سایتتان را در سایت های دیگر که کاربر در حال بازدید از آن ها است؛ نمایش می دهد.
این تکنیک بسیار اثر گذار است چراکه دقیقاً آیتم هایی که کاربر پیش تر به آن ها علاقه نشان داده است را در معرض دید وی قرار می دهد.
می توانید این دست تبلیغات را با استفاده از ابزار های آنلاین مانند AdRoll یا Criteo ایجاد کنید.
14.عجله کنید!
زمانی که صحبت از روانشناسی مشتری می شود، راهی بهتر از FOMO (fear of missing out : ترس از دست دادن فرصت ها) برای افزایش فروش وجود ندارد.
برای اینکه مشتریان با شتاب بیشتری اقدام به خرید و پرداخت کنند:
در صفحات محصول نشان دهید که چه تعداد از اقلام این کالا باقی مانده است ( و یا زمان باقی مانده از جشنواره ی تخفیف روی محصول و یا زمان باقی مانده از ارسال رایگان را نمایش دهید.)
به عنوان نمونه به نمایش زمان سنج نمایش فرصت باقی مانده برای استفاده از تخفیف ویژه در دمو فروشگاه اینترنتی طراحی شده توسط شیرازسان توجه کنید:
تمامی این اقدامات منجر می شوند که مشتری بالقوه تان احساس کند که در صورت عدم خرید سریع و به موقع، فرصت مناسبی را از دست خواهد داد.
تست A/B می تواند به شما در یافتن بهترین روش تحریک کاربر به خرید سریع کمک کند.
همچنین برای مشخص کردن کارآمد ترین تکنیک تحریک کاربر به خرید سریع می توانید از ابزار های آنلاین نظیر Taplytics نیز استفاده کنید.
15. ارتقا محتوا
تنها به تدوین و انتشار محتوا در بلاگتان اکتفا نکنید.
محتواهای ارتقا یافته، منابع اضافی ای هستند همانند یک کتاب الکتترونیک درون یک پست بلاگ.
می توانید در ازای دریافت ایمیل کاربر، این منبع اطلاعات بیشتر را در اختیار وی قرار دهید.
در آینده با این دست اطلاعات کاربری که از اشخاص دریافت کرده اید، می توانید کاربران را در کمپین های تبلیغاتی تان دخیل کنید، آن ها را در مسیر های فروش قرار دهید و آن ها را تبدیل به مشتری کنید.
چندین پیشنهاد در زمینه ی ارتقا محتوا:
- معروف ترین پُست بلاگ خود را بیابید و آن را به عنوان محتوای ارتقا یافته بازنویسی کنید.
پست هایی که دارای بازدید و نیز نرخ تبدیل بالایی هستند می توانند به سادگی به یک کتاب الکترونیکی، چک لیست و غیره تبدیل شوند.
- ساخت یک کمپین ایمیلی برای کاربرانی که محتوای ارتقا یافته را دریافت می کنند. اولین ایمیل ارسالی باید دارای لینکی به محتوای اصلی باشد.
هر یک از ایمیل های اضافی تر می توانند دربردارنده ی اطلاعات مفید دیگری که کاربر احتمالاً به آن ها علاقه نشان می دهد به همراه پیشنهادات ویژه برای خرید محصولات از فروشگاه اینترنتی تان باشد.
به این ترتیب می توانید یک ارتباط طولانی مدت را با مشتریانتان برنامه ریزی کنید.
16.برگزاری کمپین های فصلی
تعطیلات مانند عید ها منابع طلای تجارت الکترونیک محسوب می شوند چراکه در این زمان ها خریداران آماده ی خرید پر هزینه ترین اقلام هستند.
هرچند کمپین ها اصولاً در عید ها و مناسبت های خاص برگزار می شوند می توانید با برگزاری کمپین های فصلی فرصت اجرای کمپین ها را افزایش دهید.
زمانی که کمپین فصلی مناسب را مشخص نمودید می توانید از استراتژی های زیر بهره گیرید:
تعیین یک زمان بندی مناسب برایآمادگی برای کمپین های فصلی. حداقل 5 هفته زمان برای آماده سازی خودتان (طراحی قالب و روش پیاده سازی، اجرا و بازاریابی) در نظر بگیرید.
کمپین خود را با محتوای تولیدی کاربر ارتقا دهید.
به عنوان مثال استارباکس کمپینی با هشتگ " #RedCupContest" برگزار نمود و به این ترتیب فروش نوشیدنی های ساخت این برند را به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
17.نمایش نماد ها
در فروشگاه های اینترنتی کاربر قادر به تعامل و ارتباط مستقیم با شما نیست و بنابراین این به عهده ی شماست که با استفاده از روش های موجود، اعتبار فروشگاه آنلاین خود را به کاربر اثبات کنید.
یک روش برای این کار نمایش اینماد در سایتتان است.
به این ترتیب کاربران با خیال آسوده تری اطلاعات کارت بانکی و نیز سایر اطلاعات امنیتی را وارد خواهند نمود.
این نماد را در این بخش ها نمایش دهید:
- فوتر سایت
- صفحه ی معرفی محصول
- صفحه ی خرید نهایی
18.تحریک کاربران به خرید در صفحات محصول
ترک سبد خرید یک حقیقت تلخ است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
بر اساس داده های Baymard، 70% از خریداران سبد خریدشان را بدون تکمیل خرید رها می کنند.
یک راه عالی برای تحریک کاربر به تکمیل خرید این است که کوپن های تخفیفی به کاربران ارائه دهید که کد آن ها می بایست در آخرین مرحله ی تکمیل خرید، وارد شوند.
به این ترتیب کاربرانی که پیش تر توسط کپن های تخفیف تحریک به خرید شده اند، تا آخرین صفحه / گام تکمیل خرید و پرداخت پیش خواهند رفت و بنابراین شانس تکمیل خرید و پرداخت نهایی توسط این کاربران بسیار بیشتر خواهد بود.
چندین استراتژی که می توانید در این زمینه به کار بندید:
پیشنهادات ویژه تان را بسیار در دسترس قرار دهید. به عبارت بهتر دامنه ی تبلیغاتتان را گسترده تر کنید.
استفاده از ایمیل ها، تبلیغات شبکه های مجازی، و تکنیک های دیگر برای ارائه ی کد های تخفیف می تواند صد ها و گاه میلیون ها مشتری را به سوی شما روانه کند.
هرچه تعداد این کوپن ها ی تخفیفی ارائه شده بیشتر باشند (به تعداد افراد بیشتری کوپن تعلق گیرد)، میزان فروش بیشتر خواهد بود.
برای هر یک از تخفیفات، کد تخفیف در نظر بگیرید.
حتی درصورتی که جشنواره ی تخفیف کلی دارید (به عنوان مثال: جشنواره ی تخفیف 3% بر روی تمام محصولات) در تبلیغاتتان یک کد برای بهره مندی از این تخفیف قرار دهید تا به این ترتیب تمام کاربران تا آخرین گام برای ورود کد تخفیف در فرایند تکمیل خرید پیش روند.
19. کاهش فیلد های ورود اطلاعات
همه ی ما دردسر های خرید آنلاین را می دانیم و شاید پر دردسر ترین بخش خرید های آنلاین مربوط به بخش ورود اطلاعات کاربر برای تکمیل خرید و سفارش کالا باشد.
کاربر علاقمند به خرید آیتم های درون سبد خریدش است اما برای خرید این آیتم ها نیاز به ورود تعداد زیادی اطلاعات دارد (از جمله شماره ی موبایل، زمان های مورد نظر برای دریافت کالا درب منزل و غیره) و بنابراین بسیاری از کاربران سبد خرید خود را پیش از تکمیل فرایند رها می کنند.
با کاهش تعداد فیلد های تکمیلی مورد نیاز می توانید نرخ فرار کاربران از صفحه ی سبد خرید را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
تنها به دریافت اطلاعات اصلی و ضروری بسنده کنید و تلاش کنید که تمامی فیلد ها را درون یک صفحه نمایش دهید.
تکنیک دیگری که می توایند در این زمینه به کار ببرید، نمایش گام های لازم (و نیز مشخص نمودن گام های پیموده شده و باقی مانده توسط المان های گرافیکی نظیر کمرنگ کردن فونت گام های پیموده شده، تغییر رنگ و غیره) برای تکمیل خرید است.
20. تجارت مکالمه ای داشته باشید
درست است که فروشگاه شما آنلاین است اما این به معنی نیست که مشتریان علاقه ای به دسترسی به شما ندارند.
با استفاده از اپلیکیشن های مختلف می توانید چت آنلاین را به سایت خود اضافه کنید. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به Drift اشاره کرد.
همچنین با استفاده از ربات های چت می توانید در مسنجر های کختلف نظیر فیسبوک نیز به چت و مکالمه با مخاطبانتان بپردازید.
هانیه
واقعا مطلبتون عالی بود. امیدوارم برای کسب و کار ما هم در آینده تاثیر گزار باشه.