همه چیز درباره هشتگ (hashtag)

همه چیز درباره هشتگ (hashtag)

هَشتَگ #، یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های فراداده است که در خدمات شبکه‌های اجتماعی و میکروبلا گینگ استفاده می‌شود. اگر بخواهیم هشتگ را به زبان ساده ‌تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته‌ بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها و نظرات دربارهٔ موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می‌رود.

همه چیز درباره هشتگ

 هشتگ ابزاری برای دسته ‌بندی پیام ‌ها فراهم می‌کند تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه ‌ای از پیام‌هایی که شامل آن می باشند را به دست آورند و کلیدی ‌ترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ مزین کنند.

این مزین کردن با استفاده از علامت # قبل از واژهٔ مورد نظر انجام می‌شود. در نامگذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامت‌هایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نامگذاری نمی‌دهند. هشتگ اولین بار به وسیله توییتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده قرار گرفت.

 مزایای استفاده از هشتگ

 

  • مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه می‌توانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.
  • با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، می‌توانید مطالب گوناگون مرتبط را مطالعه کنید. همچنین در جستجوی گوگل می‌توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

تاریخچه پیدایش هشتک

هشتگ اولین بار در شبکه‌های IRC برای برچسب ‌گذاری گروه‌ها و موضوعات به کار گرفته شد. همچنین برای علامت ‌گذاری پیام‌های فردی که به یک گروه خاص مربوط است و نیز علامت‌ گذاری پیام‌های فردی متعلق به یک موضع یا کانال خاص نیز به کار می‌رود.

نخستین استفاده از نمایهٔ متعالی هشتگ، توسط San diego، مقیم Nate Ritter کالیفرنیا بود، که#Sandiegofire را در پست‌های مکرر خود در مورد آتش‌سوزی‌های اکتبر ۲۰۰۷ کالیفرنیا، با موضوع San Diego قرار داد.

برای نخستین بار در عرصه بین‌المللی، هشتگ Iran Election # به نوعی سبک نوشتن پست‌های Twitter در مورد اعتراضات انتخاباتی ایرانیان در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تبدیل شد، به گونه ‌ای که تگ‌های مخلوط فارسی و انگلیسی، هر دو برای کاربران Twitter در داخل و خارج ایران مفید واقع شدند. رویدادهای کشورهای عربی آغازگر دومین هشتگ سیاسی بود که تحت عنوان #Arab spring از دسامبر سال ۲۰۱۰ رواج یافت.

در اول ژوئیه ۲۰۰۹، Twitter تبدیل تمام تگ‌های مخلوط به هایپرلینک را آغاز کرد، تا بتوان نتایجی که شامل تمام پست‌های اخیر با اشاره به هشتگ یا املای استاندارد آن کلمات به شرط اینکه کلمات با همان ترتیب و ترکیب کارکترها نوشته شده‌ باشند جستجو کرد.

این موضوع در سال ۲۰۱۰ با معرفی موضوعات پرطرفدار در صفحهٔ آغازین Twitter اهمیت یافت، به طوری که بسیاری از تگ‌ های مخلوط پرترافیک به عنوان موضوعات پرطرفدار نمایان شدند.

همه چیز درباره هشتگ

عملکرد هشتگ چیست؟

هشتگ بیشتر در انجمن‌های گفتگوی بدون ‌ناظر و موقت استفاده می‌شود. هر ترکیبی از کارکترها که با علامت # شروع شده باشد، یک هشتگ است هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک trend باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کنند، جذب کند. در Twitter، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می‌شود، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش موضوعات پرطرفدار نمایش داده می‌شود. موضوعات پرطرفدار می‌توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل Twitter سازماندهی شوند.

لینک‌های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود، و البته نمی‌توان آنها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند، به کار روند. آنها همچنین هیچ ‌کدام از تعاریف مجموعه ‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان ‌که کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، به آنها اعتقاد دارند. 

تگ‌های مخلوط اغلب شناخته ‌شده‌ تر هستند. چون به موضوعات مشخصی از یک بحث، بر اساس یک هشتگ خیلی خاص وابسته ‌اند (مثلاً #cake، که در "thecakeisalie"  قرار دارد) که با یک املای معمولی متفاوت است. اگرچه ممکن است این مسئله تبدیل شدن به موضوعات پر طرفدار را دشوار کند چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می‌کنند. برای trend موضوعات باید اتفاق‌ نظر وجود داشته باشد که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می‌شود.

همچنین هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در دنبال کردن عضویت یا لیست کردن دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می‌کند. تگ‌های مخلوط می‌توانند در اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس‌های شما و دوستتان می‌تواند با هشتگ bffl# یا friends# در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.

یک پدیدهٔ خاص در سیستم  Twitter، الگوهای رفتاری میکرو هستند، که موضوعات جدیدی برای هشتگ ساخته ‌شده هستند، و به طور گسترده به مدت چند روز استفاده، سپس ناپدید می‌شوند. این هشتگ‌ها در تعداد زیادی از وب‌ سایت‌های دارای موضوعات پرطرفدار، شامل صفحهٔ آغازین Twitter حضور دارند به علاوه تعاریفی برای بعضی از هشتگ‌ها در سایت hashtag.org وجود دارد.

همه چیز درباره هشتگ

ترویج هشتگ

پدیدهٔ هشتگ برای تبلیغات، ترویج و هماهنگی‌ های احتمالی استفاده می ‌شود. سازمان ‌های بزرگتر تنها روی یک هشتگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز می ‌کنند. با این حال، برخی افراد و سازمان‌ها تعداد زیادی از هشتگ‌ ها را به کار می‌گیرند تا بر طیف گسترده‌ ای از مفاهیم موردعلاقه ‌شان تأکید کنند. تصمیم ‌گیری در مورد اختصاصی کردن هشتگ‌ها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.

رویدادهای سازمان ‌دهی ‌شدهٔ دنیای واقعی نیز از هشتگ‌ها و لیست‌های موقت برای بحث و ارتقاء در میان شرکت‌ کنندگان استفاده می ‌کند. هشتگ‌ها برای شرکت ‌کنندگان در رویداد، به عنوان چراغی برای یافتن همدیگر، در Twitter و در بسیاری موارد، در وقایع زندگی واقعی به کار می‌رود.

شرکت‌ها و سازمان‌های حمایتی، از امتیاز بحث‌های مبتنی بر هشتگ برای ارتقا محصولات، خدمات یا مبارزات انتخاباتی خود استفاده کرده ‌اند. اعتراضات و کمپین‌های سیاسی در آغاز سال ۲۰۱۰، مانند جنبش OccupyWallStreet# و LibyaFeb17# با هشتگ‌ها سازمان ‌دهی شده و یا برای ارتقای بحث‌ها استفادهٔ زیادی از هشتگ‌ها شده است.

از سال ۲۰۱۰، مجموعه‌های تلویزیونی در کانال‌های مختلف تلویزیونی از طریق هشتگ‌ها مارک خود را تبلیغ می‌کنند و این به عنوانی ابزاری برای ترویج   backchannel  از طرف کاربران آنلاین در بحث، قبل، حین و بعد از پخش آن قسمت به کار می‌رود. هشتگ در هر دو گوشهٔ صفحهٔ نمایش ظاهر می‌شود، یا ممکن است در پایان یک تبلیغ دیده شود.

گویندگان از چنین سبکی به منظور انتخاب شاخص پست‌ها برای پخش زنده استفاده می‌کنند. Chloe Sladden، مدیر مشارکت‌های رسانه ‌ای Twitter، دو نوع استفاده از فرمت تلویزیون برای هشتگ‌ها را تعریف کرد:

 هشتگ‌هایی که برنامه‌ های در حال پخش را معرفی می‌کند (مانند #SunnyFX)

 هشتگ‌های موقت و فوری که توسط شخصیت‌های تلویزیونی برای سنجش واکنش‌های موضعی بینندگان در طول پخش صورت می‌گیرد.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید