نکات مهم در تجارت الکترونیک

نکات مهم در تجارت الکترونیک

درس اول

یکی از کارهایی که باید اولویت بالایی برای شما داشته باشد، جمع آوری آدرس پست الکترونیک بازدید کنندگان وب سایتتان است.

 از زمان شروع وب سایت، به جمع آوری آدرس ها بپردازید. تهیه یک لیست از مشتریان بالقوه ی خدمات شما، یکی ازضروریات است هرچند ارائه یک خبرنامه الکترونیک بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست. شما می توانید به لیست خود، تغییرات وب سایت، محصولات جدید یا هرچیز دیگری که دوست دارید را اضافه و به آن ایمیل ها ارسال کنید.

نکات مهم در تجارت الکترونیک

توجه داشته باشید تا زمانی که تعداد ایمیل های لیست شما  کم است، می توانید آن را توسط نرم افزار پست الکترونیک موجود در رایانه خود ارسال کنید ولی وقتی لیست شما بزرگ شود، مثلا از 100 آدرس بیشتر شود، دیگر باید به دنبال ابزارهای مخصوص  باشید و یا از سایت های مخصوص این کار استفاده کنید.

هرچند شخصا تمایلی به نام بردن از سایت خاصی برای این کار ندارم، ولی چون خدمات سایت www.ymlp.com کمک بزرگی در این زمینه برای من بوده، همیشه آن را به دیگران پیشنهاد می کنم.

درس دوم

وب سایت شما ممکن است باعث پیروزی یا شکست شما شود. ظاهر حرفه ای یک سایت نقش اساسی در موفقیت شما دارد.

اگر در طراحی یک سایت حرفه ای مهارت ندارید، می توانید یک حرفه ای را برای این کار استخدام کنید. یک وب سایت بدون امکانات گرافیکی بالا و بخشهای متحرک نیز می تواند حرفه ای باشد. وب سایتی که در نگاه اول ساده به نظر برسد ولی دارای خصوصیاتی مانند ساختارمناسب، راحتی پیمایش در سایت، دسترسی سریع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب، ارائه ی زبان های مختلف و پارامترهای متعدد دیگری باشد یک وب سایت حرفه ای تلقی می شود و نه وب سایتی که دارای گرافیک پیچیده ای باشد. استفاده از راهنمایی های یک مشاور در این زمینه، خیلی به شما کمک خواهد کرد.

نکات مهم در تجارت الکترونیک

درس سوم

اگر می خواهید پول زیادی بدست آورید، باید یک بازار خاص را انتخاب کنید که نیاز ویژه ای از مشتریان را پاسخ می دهد.

از محصولات و خدماتی که نیاز شخصی افراد را برآورده می کند استفاده کنید. اگر بتوانید در برآوردن این نیاز موفق باشید، برنده هستید.

سعی کنید در سایت خود یک نوع خدمات یا محصولات را ارائه کنید مثلا برای خرید کتاب، یک سایت فرهنگی که روی فروش کتاب متمرکز است نه وب سایتی که از فروش گل و اسباب بازی گرفته تا فروش لوازم منزل، شکلات و کتاب... حتی آمازون که همه چیز می فروشد، هنوز به عنوان یک کتاب فروشی شناخته می شود تا یک اسباب بازی فروشی (چون شروعش با فروش کتاب بوده)

درس چهارم

ایجاد ترافیک بالا درسایت نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. برقراری هرچه بیشتر ارتباط از سایر وب سایتها به سایت شما کلیدی برای ایجاد ترافیک بالا می باشد.

اولین قدم در لیست موتورهای جستجو قرارگرفتن است ولی نباید به آن اکتفا کنید.

دو روشی که برای ایجاد ترافیک وب سایت می تواند به شما کمک کند عبارتست از:

برنامه  همکاری در فروش (Affiliate program)

 چنین برنامه ای به برقراری صدها و حتی هزاران ارتباط از سایر سایتها به وب سایت شما کمک می کند. این نوع برنامه ها طراحی شده اند که هرکس که خدمات و محصولات شما را از طریق سایت خودش بفروشد، درصدی از فروش به او تعلق می گیرد حتی در برخی برنامه ها، برای جلب مشتری اگر فروشی هم صورت نگیرد، مبلغی را  پرداخت می کنند که البته بسیار نادر است.

ارائه خدمات و محصولات رایگان

ارائه چنین امکانات رایگانی به جذب ترافیک زیاد به سایت شما کمک خوبی می کند مثلا مقالات رایگانی که دیگران بتوانند در سایت خود از آنها استفاده کنند و از این طریق به سایت شما مرتبط شوند، کتاب های الکترونیک رایگان، نرم افزار، فایل های صوتی که بتوانند از آنها استفاده کنند، ملودی های طراحی شده برای گوشی های موبایل و خیلی چیزهای جذاب دیگر.

درس پنجم

فروش محصولات و خدمات خودتان خیلی سود آورتر است. برخی از بهترین اقلام قابل فروش (قابل کسب درآمد) در اینترنت عبارتند از:

 نرم افزار

اطلاعات

وب سایت های اختصاصی

خدمات اینترنت

درس ششم

معمولا مردم علاقه ندارند که در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل آن مقاومت می کنند.

 اگر در جهت کمک به مشتریان خود حرکت کنید موفقیت بیشتری نصیب شما می شود.

 با نوشتن مقالات مفید، دوره های آموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفتگوی مناسب می توانید به مشتریان خود کمک کنید.

در یک تجارت اینترنتی اعتماد، حرف اول را می زند و مهم تراین است که توانایی کسب اعتبار و نگه داشتن آن را در میان مخاطبین خود داشته باشید. اگر مشتری احساس کند که شما قبل از فکر کردن به فروش و بدست آوردن پول، می خواهید مشکل او را شناسایی کنید و به او در برطرف کردن نیازش کمک کنید خیلی راحت تر به شما اعتماد می کند.

نکات مهم در تجارت الکترونیک

درس هفتم

با اتوماتیک کردن کارها می توانید وقت با ارزش خود را حفظ کنید. هرچند در تجارت، خیلی کارها را باید شخصا انجام دهید و درگیر آنها شوید، خیلی کارها را هم می توان به صورت خودکار انجام داد مثل:

مدیریت لیست آدرسها

پیگیری های مربوط به مشتری

پیام های خوش آمد گویی

پیغام های تشکر

پیگیری سفارش ها

تایید سفارش ها

این کار با استفاده از سیستم های پاسخ گوی اتوماتیک، کدها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است.

درس هشتم

برنامه ریزی و سازمان دادن صحیح کسب و کار یک دلیل اصلی موفقیت تجارت شما است.

که آن را می توان در قالب تنظیم کردن یک برنامه کاری زمان بندی شده به صورت روزانه انجام داد.

از برنامه دریافت پست الکترونیک با قابلیت طبقه بندی نامه های دریافتی در زیر شاخه های مختلف استفاده کنید.

فایل های موجود در رایانه را برای دسترسی راحت و سریع، مرتب کنید.

یک صفحه "سوال و جواب های مکرر" برای سایت خود طراحی کنید.

برای پیام هایی که بصورت متناوب ارسال می کنید، یک ساختار مشخص تعریف کنید.

در رایانه خود یک صفحه یادداشت شامل اطلاعات ورود به سایت هایی که با آنها همکاری دارید و همچنین  آدرس وب سایت آنها را برای دسترسی راحت تر، ایجاد کنید.

درس نهم

یکی از مهم ترین اولویت ها خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری است.

 هرچند در مورد دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی که دردنیای واقعی زندگی می کنند سروکار داریم.

 به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک زیاد تکیه نکنید. خیلی از بازدید کنندگان سایت شما می خواهند با یک نفر در بخش خدمات مشتری حرف بزنند و بعد خرید کنند. استفاده از امکانات پشتیبانی زنده (Live Agent) در وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است البته سیستمی که سریع به ایمیل های کاربران پاسخ دهد هم بسیار خوب است.

نکات مهم در تجارت الکترونیک

درس دهم

برای بدست آوردن پول، باید پول خرج کنید. شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید:

رایانه

دسترسی به اینترنت

نرم افزار

ثبت دامنه

میزبانی سایت

آموزش شامل کتاب، سی دی و غیره

تبلیغات

درس یازدهم 

SPAM ها خطرناک ترین تهدید برای موفقیت و یکی ازغیر حرفه ای ترین کارها در اینترنت به شمار می آیند. وباید همیشه از آنها دوری کنید.از کنار این جمله به راحتی عبور نکنید. دست به کارهای اسپم نزنید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید