چگونه با استفاده از سرچ کنسول گوگل بازدید سایت را افزایش دهیم؟ (قسمت دوم)

چگونه با استفاده از سرچ کنسول گوگل بازدید سایت را افزایش دهیم؟ (قسمت دوم)

در قسمت اول این مطلب، کنسول سرچ گوگل را معرفی کرده و روش فعال سازی و قسمت های مختلف آن را شرح دادیم.

در این قسمت از این عنوان به بیان استراتژی های کاربردی ای که می توانید با استفاده از آن ها میزان بازدید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید، می پردازیم.

تذکر: اگر قسمت اول این پست را مطالعه نکرده اید، اکیداً توصیه می کنیم که برای درک مطالب این بخش ابتدا قسمت اول این مطلب را مطالعه کنید.

تفاوت سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس

داده های کنسول جست و جو با داده هایی که می توان در گوگل آنالیتیکس مشاهده کرد متفاوت اند و در صورت تازه کار بودن ممکن است داده های کنسول سرچ کمی گیج کننده به نظر برسند.

درواقع مقیاس داده ها در کنسول سرچ متفاوت است.

به عنوان مثال در گوگل آنالیتیکس به تعداد های بازدید از سایت "sessions" گفته می شود. و هر شخص و کاربر ممکن است چند Session (بازدید) ایجاد کرده باشد.

همچنین در گوگل آنالیتیکس داده های Sessions بر اساس کانال ها (Channel یا همان منابع هدایت کاربر به سایت) نمایش داده می شوند به عنوان مثال بر اساس مستقیم، شبکه های اجتماعی، ارگانیک (جست و جو های بدون پرداخت و رایگان)، پرداختی و غیره.

این در حالی است که کنسول جست و جو، داده های کلیک را تنها بر اساس کاربرانی که در لیست نتایج جست و جو بر روی لینک سایت کلیک کرده اند نمایش می دهد.

ویژگی ای که کنسول جست و جو را جذاب تر می کند این است که به کاربر اجازه می دهد که کوئری های سرچ شده ای که توسط کاربران برای ورود به سایت استفاده شده اند را بیابد.

البته گوگل تنها درصد کمی از این کوئری ها را در اختیار کاربران کنسول سرچ قرار می دهد.

تکنیک ها و کاربرد داده های سرچ کنسول

حال که می دانید چگونه باید گزارشات آنالیز ها را مطالعه کنید می توانید از این داده ها برای بهبود سئو و طرح ریزی و ارتقا استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید.

در ادامه چند استراتژی را که می توانید با استفاده از داده ی این بخش از گزارشات کنسول جست و جو به دست آورید را شرح می دهیم:

استراتژی 1: اگرچه گوگل 100 درصد داده های کوئری سرچ را در اختیارتان قرار نمی دهد، گزارش کوئری های سرچ شده هنوز هم می تواند معدنی از طلا به حساب آید!

به عنوان مثال به طور فصلی و هر 3 ماه یکبار کوئری های نامرتبط با سایت که در گزارش نشان داده شده اند را حذف و آن ها که تاثیرگذارتر، مرتبط تر و مهم تر بوده اند را برجسته (و به عبارتی هایلایت) کنید و سپس آن ها را بر اساس خودشان دسته بندی کنید!

به عنوان مثال بر اساس هر سرویس یا محصولی که ارائه می دهید، کوئری ها را دسته بندی کنید.

با استفاده از داده هایی که آماده می کنید می توانید کارها و استراتژی های مختلفی را با توجه به کاربرانتان طرح ریزی کنید.

به عنوان مثال، می توانید از اطلاعات کوئری های سرچ شده مشخص کنید که فقدان صفحات کدام نوع محتوا ها در سایت تان به چشم می خورد.

این صفحات محتوا ها ممکن است صفحات پرسش و پاسخ (FAQs)، نکات تکنیکی، مطالعات و مقالات مرتبط با زمینه ی فعالیت سایت یا غیره باشند.

نکته: برای کنترل بهتر داده ها بهتر است آن ها را در قالب فایل اکسل یا google sheet دانلود کنید. (توسط کلید دانلود در پایین گزارش مطابق شکل)

دانلود داده های کنسول جستجو

توجه: برای صرفه جویی در زمان بهتر است پیش از انجام آنالیز، کوئری های نامرتبط را ابتدا حذف کنید تا حجم داده های غیر کاربردی کاهش یابد.

استراتژی 2: ارتقا سئو / CTR

زمانی که داده های کوئری ها را دانلود کردید، آن ها را سریعاً مرور کنید و آن هایی را که بالاترین و مرتبط ترین CTR ها را ایجاد کرده اند و نیز آن هایی که پایین ترین CTR ها را تولید کرده اند را (به همراه علت کارکرد نامناسب آن ها)، بیابید.

به عنوان مثال ممکن است که یک کوئری، بسیار جزئی، تخصصی و کلیدی بوده باشد و بنابراین Impressions پایین ولی CTR بالا داشته باشد. یعنی کمتر توسط کاربران سرچ شده است اما از همین تعداد جست و جو و نمایش پایین سایت، کلیک بالایی کسب شده باشد.

یا ممکن است به عنوان مثال کوئری بسیار کلی و عمومی باشد و بنابراین به طور کلی Impressions بسیار بالا ولی CTR پایین داشته باشد.

 این مساله به این معنی است که کوئری مربوطه عبارتی است که رقابت برای کسب رتبه ی بالا از آن شدید است و صفحاتی از سایت که با این عبارت کلیدی مرتبط اند نیازمند اقدامات بیشتر سئو و در نظر گیری اقدامات افزایش ترافیک می باشند.

درواقع هدف اصلی از این بررسی ها "یافتن کوئری های ارزشمند تر" و "بررسی عملکرد سایت هنگام جست و جوی این کوئری ها توسط کاربران در موتور جست و جو " است.

استراتژی 3: تعیین کوئری جست و جو برای صفحاتی مشخص

در بالای گزارش سرچ آنالیتیکس گزینه ی Pages را انتخاب کنید.

ببه این ترتیب گزارشی که داده ها را بر اساس صفحه ی فرود مقیاس بندی می کند را خواهید دید.

کار با داده های کنسول سرچ گوگل

بر روی یکی از صفحاتی که در ردیف های نتایج نمایش داده شده اند کلیک کنید. با این کار یک بخش که شامل هیچ محتوایی نیست نمایش داده می شود. سپس بر روی Queries کلیک کنید.

تحلیل داده های سرچ کنسول

اکنون داده های کوئری ها برای صفحاتی مشخص فیلتر می شوند.

کاربرد داده های سرچ کنسول گوگل

مجدداً می توانید این کوئری ها را در یک فایل اکسل یا ساده دانلود کنید.

شاید متوجه شوید که کلمات کلیدی ناکارآمد و نا مناسبی را هدف قرار داده اید یا همانند مثالی که قبل تر زدیم، شاید نیاز به ایجاد بخش ها یا صفحات جدید در سایت باشد.

بعلاوه اگر کسب و کار کوچکی را اداره می کنید، می توانید از این داده ها برای بهبود CTR کمپین های Adwords خود کمک بگیرید. برای این کار می توانید کوئری ها را برای صفحه ی Adwords خود فیلتر کنید و سپس مطابق استراتزی های بیان شده در شماره ی یک عمل کنید.

برای برخی از سایت ها این داده ها می توانند نجات دهنده باشد زیرا به این وسیله می توانند کلمات کلیدی کم ارزش هر صفحه ی خود را بیابند و از سوی دیگر داده هایی در این گزارش ها مورد بررسی قرار می گیرند که با سایت و زمینه ی فعالیت آن مرتبط تر اند و به این ترتیب راحت تر می توان خطاها و اشکالات اساسی را ردیابی و برطرف ساخت.

سخن پایانی

اگرچه گوگل 100 درصد کوئری های سرچ شده ی هدایت کننده ی کاربر به سایت را در اختیار استفاده کنندگان از کنسول سرچ قرار نمی دهد، اطلاعات به دست آمده از گزارشات آن می توانند بسیار مفید باشند. تنها به کمی فکر کردن و آنالیز برای تحلیل و کاربردی کردن آن ها نیاز است.

ما در این مطلب تنها به 3 نمونه از استراتژی ها و اقداماتی که می توان با استفاده از کنسول سرچ پیاده سازی کرد اشاره کردیم. بدیهی است که بر اساس نوع کسب و کار و اهداف سایت می توان از داده ها و گزارشات کنسول سرچ گوگل استراتژی های دیگری را نیز پیاده سازی کرد و منافع بسیار بیشتری را به دست آورد.

شیرازسان

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید