چگونه یک جامعه ی اختصاصی از مشتریان برای کسب و کار اینترنتی مان بسازیم؟

چگونه یک جامعه ی اختصاصی از مشتریان برای کسب و کار اینترنتی مان بسازیم؟

یقیناً پر درآمد ترین و بزرگ ترین کسب و کار ها با این باور به موفقیت رسیده اند:

"هدف فروش نیست، بلکه خدمت به مشتری است."

موفقیت تنها به هک رشد، تاکتیک های بازاریابی و یا سیاست های بهینه سازی سایت بستگی ندارد.

البته این موارد هم حائز اهمیت می باشند اما در نهایت چیزی که موفقیت را برای یک کسب و کار به ارمغان می آورد و مشتریان را نسبت به برند وفادار می کند، برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان و ایجاد اعتماد است.

درواقع همه چیز به "بُعد اجتماعی کسب و کار" وابسته است.

خوب به این مساله فکر کنید:

مشتری هنگام خرید آنلاین؛ صد ها گزینه از فروشگاه های آنلاین و برند های مختلف برای انتخاب در پیش رو دارد.

حال چرا در میان تمام گزینه های موجود باید شما را انتخاب کنند؟

یکی از روش های جلب اعتماد و توجه مشتریان و تشویق آن ها به انتخاب شما، ایجاد یک جامعه در حول کسب و کار است.

در ادامه 7 نکته ی اساسی در رابطه با ایجاد جامعه ای حول کسب و کار را معرفی می کنیم:

1. کدام موارد برایتان پر اهمیت تر هستند؟

ابتدایی ترین مسأله، کشف موارد و موضوعات با اهمیت است.

برای یافتن این موارد با می بایست به چند پرسش پاسخ دهید:

  • هدفتان از انتخاب این کسب و کار و حضورتان در این عرصه چیست؟
  • محصولات یا خدماتتان با هدف رفع کدام دست از مشکلات انسان ها عرضه می شوند؟
  • چرا این مشکلات (که توسط محصولات و خدمات شما رفع می شوند) برای شما حائز اهمیت اند؟ چرا احتمال می دهید که این مشکلات برای دیگران هم حائز اهمیت باشند؟
  • چه عواملی تا کنون در کسب موفقیت های شما تأثیر داشته اند؟
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما کدام اند؟
  • دوست دارید که کسب و کار شما تا 10 سال آینده به چه اهدافی دست یافته باشد و در اجتماع چه جایگاهی داشته باشد؟
  • کدام عوامل وجه تمایز برندتان در مقایسه با رقبایتان به شمار می روند؟

 

2- مشتریان به کدام موارد اهمیت می دهند؟!

در صورتی که دیدی واضح و روشن نسبت به مسائل و موارد پر اهمیت برای خودتان داشته باشید، راحت تر می توانید موارد و مسائل مهم از دید مشتریان را تشخیص دهید!

البته نباید به برداشت شخصی خود از تفکرات مشتریان بسنده کنید!

همانطور که گفتیم، به عنوان یک کسب و کار باید بدانید که هدف کسب و کارتان خدمت به خودتان نیست بلکه خدمت به دیگران است.

برای دانستن موارد حائز اهمیت برای مشتریان به شیوه ی زیر عمل کنید:

گام 1: چندی از مشتریانی که می توانید با آن ها مصاحبه کنید را بیابید.

گام 2: در رابطه با نحوه ی برگزاری این مصاحبه تفکر و تصمیم گیری کنید. این مصاحبه می تواند رو در رو، تلفنی و یا با استفاده از ایمیل و یا سایر روش ها باشد.

گام 3: لیست سوالاتتان را آماده کنید.

ببینید که کدام موارد می توانند محرک مشتریانتان باشند و برای آن ها با اهمیت اند؟ چگونه در هنگام خرید آنلاین تصمیم گیری می کنند و چرا کالا یا فروشگاه اینترنتی ای را نسبت به سایرین ترجیح می دهند؟ بیشتر زمان های آنلاین خود را در کدام صفحات رسانه های اجتماعی و سایت ها سپری می کنند؟

گام 4: سوالات خود را مرتب کنید.

گام 5: پاسخ ها را جمع آوری کنید و پاسخ های مشابه را گرد هم آورده و دسته بندی کنید.

حال توجه کنید که مشتریان بالقوه تان در چه مواردی اتفاق نظر بیشتری دارند و کدام موارد و مسائل برای آن ها با اهمیت تر هستند.

3- باور ها و اهداف خود را فراموش نکنید!

پس از آن که زمانی را بررسی به پاسخ های خود و مشتریان اختصاص دادید، می توانید به گام بعدی تعیین باور ها و اهدافتان است.

در طول تاریخ همواره بهترین جوامع زمانی زمان ایجاد شده اند که:

"تمامی اعضای این جوامع دقیقاً درک کرده اند که به چه دلیلی گرد هم آمده اند؟! "

در تجارت الکترونیک، مهم تر از آنکه خودتان دلیل حضورتان در عرصه ی کسب و کارتان را بدانید، این است که دیگران دلیل حضور و فعالیت برندتان و اهداف آن را بدانند.

به مثال های زیر توجه کنید:

Wildbird :

چگونه برندی موفق بسازیم 

این برند داستان آغاز فعالیت خود را اینگونه در سایتش بیان می کند:

" داستان ما با عشق به پوشاک نوزاد شروع شد. این عشق تنها به آسان کردن کار مادرها و پدر ها ختم نمی شد بلکه به پیوند میان فرزند و والدین نیز کمک می کرد! استفاده از محصول ما، در عین حال که به شما امکان انجام آزادانه ی امور روزانه تان را می دهد، باعث نزدیکی شما و فرزندتان به یکدیگر و حفظ آرامش تان نیز می شود".

Allbirds

Allbirds برندی است برای افرادی که علاقه به زندگی در جهانی پایدار و سازگار با محیط زیست دارند.

این برند در ساخت فلیپ فلاپ ها و کفش های تولیدی اش از مواد طبیعی استفاده می کنند.

آن ها داستان تاسیس برند شان توسط دو بنیان گذار اصلی اش، را اینگونه شرح می دهند:

" پس از سال ها تحقیق Tim با Joey Zwillinger که یک مهندس و متخصص در حوزه ی انرژی های تجدید پذیر بود متحد شد. آن ها توانستند یک طرح جدید و انقلابی از یک نوع ماده ی پشمی طبیعی که می تواند در ساخت کفش به کار رود را ارائه و پیاده سازی کنند. نتیجه؟ یک سریِ جدید از کفش های ساخته شده از مواد طبیعی و با ماندگاری بالا! "

حال نوبت شماست که به این بیاندیشید که چگونه می توانید داستان احداث کسب و کار خود را به جذاب ترین شکل ممکن برای دیگران شرح دهید.

می توانید با بازدید از سایت های برند های مطرح دنیا و مطالعه ی داستان آغاز کسب و کار شان، ایده های جالبی بگیرید و در تدوین داستان خودتان آن ها را به کار گیرید.

4- بیان و اشتراک داستان های واقعی

انواع مختلفی از داستان هایی که می توانید برای مشتریانتان تعریف کنید وجود دارند:

داستان های اصلی: داستان های مربوط به خودتان و بیزنس تان. همانند داستان آغاز فعالیت تان که در گام پیش مورد بررسی قرار گرفت و یا ماجرا هایی که باور ها و ارزش های عالی تان را در ذهنتان شکل داده اند.

داستان های مربوط به ساخت محصولات: داستان ها و ماجرا های مربوط به نحوه ی تولید و عرضه ی محصولاتتان.نکته: در تهیه ی این دست اطلاعات باید به مواردی که می توانند برای مخاطبانتان جالب باشند توجه کنید.

این موارد می توانند کیفیت محصولات، نحوه ی تهیه ی مواد اولیه یا غیره باشند.

داستان ها مشتریان: ماجرا های مرتبط با مشتریان و اینکه چرا آن ها از شما خرید کرده اند و یا محصولاتتان برای آن ها چه فایده ای داشته است را در سایتتان قرار دهید.

محتوای تولیدی کاربر: محتوا ها و داستان هایی که کاربرانتان تولید کرده اند را به اشتراک بگذارید. این دست محتوا ها کمتر بر روی محصولات تان تمرکز دارند.

داستان شرکا: داستان های مربوط به شرکا و اینکه چگونه با شما همکاری دارند را منتشر کنید.

داستان های مربوط به کارمندان: داستان های مربوط به کارمندان و سایر افرادی که سخت در تلاش اند تا به مشتریانتان خدمت رسانی کنند را منتشر کنید.

با بیان داستان ها راحت تر می توانید برای دیگران توضیح دهید که اهداف و باور هایتان کدام اند و چگونه می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید.

5- دیجیتالی یا فیزیکالی!

در تجارت الکترونیک ما زمان بسیار زیادی را بر روی کمپین های آنلاین تمرکز می کنیم.

اگر قصد دارید که با موفقیت یک جامعه حول کسب و کارتان شکل دهید، باید پا را از دنیای دیجیتالی فراتر بگذارید و فرایند های بازاریابی آنلاین را با بازاریابی فیزیکی در هم آمیزید!

اما تلفیق این دو استراتژی چگونه انجام می شود؟

Unboxing: به برچسپ ها و بسته بندی های محصولاتتان توجه کنید. بسته بندی و پکیج های خود را به گونه ای تهیه کنید که افراد زمانی که آن ها را باز می کنند به وجد بیایند!

کارت های پیام: این ها پیام هایی هستند که به افراد یادآوری می کنند که چرا زمانی شما و محصولاتتان را انتخاب کرده اند و در قبال آن ها هزینه پرداخت نموده اند.

کارت های دست نویس: این ها کارت های سورپرایز کننده ای هستند که زمانی که کاربر اولین خرید خود را انجام می دهد برای وی ارسال می کنید و موجب افزایش وفاداری و اعتماد مشتری به شما می شود.

مجله های کتاب مانند: این ها مجلات بزرگ تری هستند که بیش از اینکه بر روس محصولات شما تمرکز داشته باشند به بیان داستان ها و انتشار باور ها و ارزش های شما در میان اجتماعی که تشکیل داده اید، می پردازند.

فروشگاه های پاپ آپ و واقعه های محلی: این ها رخداد های محلی ای هستند که به شما فرصت دیدار رو در رو و تعامل نزدیک با مشتریانتان را می دهند. مانند برگزاری جشنواره های ویژه در اعیاد یا جشن ها در منطقه های مختلف. می توانید در رابطه با این اتفاقات نیز مطالبی را بنویسید منتشر کنید.

6- یافتن شرکای هم فکر

راه دیگر برای ساخت جامعه ای قدرتمند همکاری با شریکی که همتا و همفکر با شماست و ارزش های مشابهی را رواج می دهد است.

به دو مثال زیرتوجه کنید:

Filson با همکاری با خدمات جنگل های ایالات متحده به انتشار قطعات منحصر به فردی که به ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی کمک می کنند پرداخت.

برند سازی

کفش های برند TOMS با کمپانی دیزنی به تبلیغ و افزایش شهرت با کمک بانوانی که جزو کاراکتر های دیزنی هستند پرداخت.

چگونه کسب و کاری موفق داشته باشیم

به منظور تقویت جامعه ای که تشکیل داده اید؛ برای مشارکت با سایر برند ها برنامه ریزی کنید.

به یاد داشته باشید که این همکاری الزاماً به ارائه ی محصول مشترک محدود نیست و می تواند یک مطلب در بلاگ یا یک ویدیو باشد.

7- یادآوری و سرمایه گذاری مجدد را فراموش نکنید.

پس از گذشت زمانی از گردهم آوری اجتماعتان باید اهداف و ارزش هایتان را برای مخاطبانتان یادآوری کنید.

از تکامل و یا حتی تغییرات احتمالی اهدافتان در آینده نهراسید، تنها به خدمت رسانی به مشتری و شنیدن تفکرات آن ها و تشکیل یک اجتماع قدرتمند که به ترویج ارزش ها و باور های شما کمک می کند توجه کنید.

بستگی به شما دارد!

چگونه اجتماع مخصوص به کسب و کار خودتان را تشکیل می دهید؟ بستگی به شما دارد! آمار گیری کنید و ببینید از میان تکنیک های مختلف کدام یک برای شما بیشترین سود را دارند؟

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید