تفاوت های بازریابی مشارکتی با بازاریابی تأثیر گذاری چیست؟ چیز هایی که باید بدانید!

تفاوت های بازریابی مشارکتی با بازاریابی تأثیر گذاری چیست؟ چیز هایی که باید بدانید!

زمانی که صحبت از بازاریابی اینترنتی می شود واژه ی influencer (یا همان شخص تأثیر گذار) بسیار به گوش می خورد.

اما واژه ی “affiliate” (یا همان سیستم همکاری در فروش) چطور؟ به نظر می رسد که تا کنون این مفهوم آن چنان که باید، یا حداقل همانند "influencer" مورد توجه قرار نگرفته است.

حقیقت این است که بازاریابی به هر دو سبک راهی بسیار مناسب برای آموزش و هدایت مخاطبان هدف و تبدیل آن ها به مشتری است.

درواقع قانونی برای الزام به اکتفا به یکی از روش های فوق وجود ندارد و همواره می توان هر دو تاکتیک را به طور همزمان به کار برد، اما با توجه به تفاوت های این دو شیوه و اهداف هریک، معمولاً بسته به شرایط و اهداف موجود، کسب و کار ها در زمان های مختلف تمرکز اصلی خود را بر یکی از این دو معطوف می کنند.

Influencer marketing یا بازاریابی با اشخاص تأثیر گذار چیست؟

این سبک از بازاریابی بر "مشارکت با افراد تأثیر گذار و تبلیغ محصولات و خدمات با کمک آن ها" است.

Influencer marketing روشی مناسب برای افزایش شناخت و فروش محصولات در بازه ی زمانی کوتاه است. بازاریابی به سبک influencer کمتر تبلیغ مانند خواهد بود و به این ترتیب احتمال پاسخ مثبتِ دنبال کنندگان به اشخاص محبوبشان که با شما در حال همکاری هستند بسیار بیشتر خواهد بود.

با اندکی جست و جو در رسانه های مختلف نظیر فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب خواهید دید که اشخاص تأثیر گذار بسیاری وجود دارند که هریک در زمینه های مختلفی از جمله تکنولوژی، روانشناسی، آشپزی و تغذیه و غیره در حال فعالیت هستند.

تا سال 2021 حدود 3 میلیارد کاربر در رسانه های اجتماعی عضو خواهند بود که این مساله توان بالای رسانه های اجتماعی در جلب مشتری را بیان می کند.

بازاریابی با شخص تاثیر گذار

پلتفرم هایی نظیر Upfluence  و NeoReach کمک می کنند تا بر اساس فاکتور هایی مانند: زمینه ی فعالیت کسب و کارتان، اهداف بازاریابی، مکان جغرافیایی و غیره" اشخاص تأثیر گذار مناسب برای همکاری با آن ها را در شبکه های اجتماعی مختلف پیدا کنید.

برای آگاهی از اینکه آیا کمپین تبلیغاتی با کمک اشخاص تأثیر گذار در ارتقا کسب و کارتان موثر  است یا خیر می توانید از تکینک های زیر استفاده کنید:

  • در صورتی که پس از اجرای کمپین با افزایش بی سابقه ی فالوور مواجه شوید به این معنی است که کمپین تبلیغاتی تان، دنبال کنندگان جدید را به سوی کسب و کارتان هدایت کرده است.

بنابراین ببینید " آیا میزان افزایش تعداد فالوور ها در روز، نسبت به پیش از اجرای کمپین افزایش داشته است یا خیر؟"

  • میزان تعاملات را زیر ذره بین قرار دهید! ببینید که "آیا در تعداد کامنت های دریافتی تان افزایش داشته اید یا خیر؟!"

تحقیق کنید که آیا در تعداد نظرات، لایک ها، اشتراک گذاری ها و کلیک هایتان افزایش قابل توجهی نسبت به گذشته داشته اید یا خیر.

رسانه های اجتماعی غالباً ابزار های مدیریتی و آماری مختلفی را برای بررسی میزان اثر گذاری فعالیت هایتان در اختیارتان قرار می دهند.

  • ترافیک وبسایت. کمپین های موفق ترافیک را به سوی صفحات خاصی از سایتتان روانه خواهند کرد. (مانند صفحه ی فروش)

می توانید با ابزار های مختلف ردیابی ترافیک منابع انتقال کاربران به سایتتان را شناسایی کنید و به این ترتیب دریابید که این کمپین تبلیغاتی تا چه حد در هدایت کاربران به سایت تان تأثیر گذار بوده است.

  • اگر در فروشگاه اینترنتی تان فرم عضویت در خبرنامه یا سایت دارید، بررسی کنید که آیا تعداد عضویت های جدید در طول زمان اجرای کمپین افزایش داشته است یا خیر؟

افزایش و بهبود مقیاس های فوق همگی نشان دهنده ی موفقیت آمیز بودن کمپین در حال اجرای شما می باشند.

بازاریابی مشارکتی

Affiliate marketing سیستم همکاری در فروش چگونه عمل می کند؟

Affiliate marketing به تبلیغ محصولات در وبسایت های دیگر و نه سایت متعلق به کسب و کار می پردازد.

به این صورت که سایتی که آگهی تبلیغاتی در آن نمایش داده شده است، درصد کمی از سود فروش یا سفارش خدمات را دریافت خواهد کرد.

بر خلاف influencer marketing که بر افراد تأثیر گذار تمرکز دارد، این سبک بازاریابی بر وبلاگ ها، سایت ها، شرکت ها و انتشارات آنلاین تأثیر گذار تمرکز دارد.

هدف از این بازاریابی افزایش درآمد و فروش با ارائه ی تخفیفات، حراج ها و پیشنهادات ویژه است.

معمولاً سیستم مشارکت در فروش با کمک چندین کسب و کار انجام می شود تا از حصول نتیجه ی دلخواه و جذب مشتری در کوتاه ترین زمان ممکن اطمینان حاصل شود.

دیجیتال مارکتینگ مشارکتی

یکی از مزایای بازارایابی affiliate (مشارکتی) این است که نیاز چندانی به تحقیق گسترده برای یافتن مکان های مناسب برای تبلیغات ندارید چراکه ابزار های بسیاری نظیر ShareASale، FlexOffers و غیره شما را با سایر کسب و کار های مرتبط با زمینه ی فعالیت تان آشما می کنند و به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که تبلیغ شما تنها در سایت های معتبر نمایش داده می شوند و از سوی دیگر توسط این دست ابزار ها پرداخت های خود را مدیریت کنید.

برای بررسی نتایج به دست آمده از این سبک بازاریابی:

  • ارزش میانگین سفارشات را نسبت به پیش از اجرای بازاریابی مقایسه کنید.  

بررسی کنید که آیا بازدید کنندگان اقدام به خرید چندین محصول می کنند یا خیر. همچنین ببینید که آیا تعداد دانلود محتواهای ویژه و ثبت نام در خبرنامه تان افزایش داشته است یا خیر.

خلاصه:

برای کمک به درک تفاوت های این دو سبک بازاریابی به جدول زیر توجه کنید:

 تفاوت های بازاریابی مشارکتی و تاثیر گذاری

سبکی که انتخاب می کنید بستگی به نیاز و اهدافتان دارد:

3 فاکتور اساسی می توانند در انتخاب سبک مناسب کسب و کارتان تأثیر گذار و حائز اهمیت باشند:

اهداف _ مخاطبان _ هزینه

با توجه به این مسئله که 3 فاکتور فوق به مرور زمان دستخوش تغییر می شوند الزامی به بسنده کردن به یکی از این سبک ها نیست و می توانید بر اساس این 3 فاکتور در زمان های مختلف سبک ها متفاوتی را انتخاب کنید.

در ادامه راهکار عملی بررسی هر سه فاکتور برای انتخاب مناسب تر سبک مارکتینگ را توضیح می دهیم:

اهداف

اگر قصد شما:

  • ارائه ی پیشنهادی ویژه
  • تبلیغ یکی از محصولات خاصتان
  • ایجاد اشتیاق در کاربران برای شرکت در کمپین یا جشنواره ای که قصد دارید به زودی برگزار کنید است،

از بازاریابی influencer استفاده کنید.

کلید موفقیت در این سبک بازاریابی این است که از آن دسته از افراد تأثیر گذاری کمک بگیرید که محصولات تان مورد قبول و حمایت آن ها است و محصولات رقیبتان را تبلیغ نمی کنند.

از سوی دیگر، در صورتی که اهدافتان یک یا چندی از موارد زیر است، پیشنهاد می کنیم که از affiliate marketing استفاده کنید.

  • تبلیغ محصولات یا خدمات
  • جذب مشتری برای خرید، پیشنهادات ویژه و تخفیفات

با توجه به این فاکتور، کلید موفقیت در سیستم مشارکت در فروش چیست؟

وبلاگ نویسان، کسب و کار ها و منتشر کنندگانی که مکمل تجارتتان و یا به نحوی مرتبط با زمینه ی فعالیت تان هستند را بیابید. نیاز ها و تمایلات مشتریانتان را بیابید تا به این ترتیب بتوانید به آسانی مخاطبانتان را با موارد پر اهمیت تر برای آن ها مورد هدف بازاریابی قرار دهید.

مخاطبانتان

انتخاب سبک مارکتینگ به مکان هایی که مخاطبان انلاین در آن جا سپری می کنند و نیز تمایلات و علایق آن ها نیز بستگی دارد.

اگر قصد دارید که گروه خاصی (و نه تمام مخاطبانتان) را مورد هدف قرار دهید، از affiliate marketing استفاده کنید.

با انتخاب مجاری تبلیغاتی که با زمینه ی فعالیتتان مرتبط و هماهنگ هستند می توانید آگهی و هزینه ی خود را در برابر افرادی که می توانند بیشترین نتیجه را برایتان داشته باشند پیاده سازی کنید.

توجه: برای موفقیت کسب و کارتان باید تا اندازه ای که می توانید با افراد جدید ارتباط بر قرار کنید.

هزینه

میزان هزینه ای که قادر به سرمایه گذاری آن برای بازاریابی هستید نیز نقش به سزایی در انتخاب شما دارد.

با سرمایه گذاری بیشتر می توانید با افراد تأثیر گذاری که جامعه ی مخاطبان بیشتری دارند ارتباط بر قرار کنید، و البته به طور کلی در نظر داشته باشید که: بازاریابی به سبک influencer هزینه ی بیشتری را برایتان خواهد داشت.

همچنین در صورتی که ترجیح می دهید پس از حصول نتیجه اقدام به پرداخت کنید، affiliate marketing را به شما پیشنهاد می کنیم.

مثال هایی از تفاوت های affiliate marketing و influencer marketing

مشارکت در سیستم فروش چیست

حال که با اساس و بنیان هر دو سبک بازاریابی آنلاین آشنا شده اید، بهتر است با مطالعه ی چندین مثال کاربرد های آن ها را عیناً مشاهده کنید.

با مطالعه این مثال ها می توانید برای کمپین ها و تبلیغات آتی تان ایده های خلاقانه ای بگیرید.

Affiliate مارکتینگ

این نوع بازاریابی در سر تا سر وب به چشم می خورد.

بنر ها و تصاویر تبلیغاتی پر زرق و برقی که در بسیاری از سایت ها مشاهده می کنید، جزء این دسته محسوب می شوند.

LIVESTRONG

سیستم مشارکت در فروش

این سایت یک فروشگاه اینترنتی نیست بلکه تنها وبلاگی است که به انتشار محتوا در رابطه با سبک زندگی سالم، سلامتی و تندرستی مطالبی را منتشر می کند.

این سایت مکان هایی را به انتشار تبلیغ محصولات مرتبط با حوزه ی سلامت اختصاص داده است و با دریافت درصدی از سودِ فروشِ محصولاتی که تبلیغ کرده است، منبع درآمد بسیار مناسبی برای خود ایجاد کرده است.

 Influencer مارکتینگ

این سبک از بازاریابی در رسانه های اجتماعی بسیار اثر گذار است.

از آن جا که ابتدایی ترین گام در پیاده سازی این تکنیک، شناسایی بهترین و مناسب ترین رسانه ی اجتماعی (بر اساس ویژگی ها و محل حضور مخاطبانتان) است، در ادامه با تمرکز بر روی رسانه ی پرمخاطب اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب چندین نمونه از بازاریابی های موفق در این رسانه ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

اینستاگرام

زمانی که با یک influencer با جامعه ی گسترده از مخاطبان همکاری می کنید از وجود CTA مناسب اطمینان حاصل کنید.

در اینستاگرام مخاطبان در فرم لایک و کامنت تعامل برقرار می کنند.

اما هدف شما کسب لایک و کامنت در پیج شخص تأثیر گذار نیست بلکه قصد دارید از طریق این شخص، مخاطبان را به پیج و یا سایت خود هدایت کنید.

به جای درخواست از influencer به نمایش محصول و نام بردن از آن، یک کد تخفیف به وی ارائه دهید تا آن را در پیج خود منتشر کند.

به این ترتیب می توانید در صفحه ی فروش محصولتان مشاهده کنید که چه تعداد از افراد با استفاده از این کد اختصاصی منتشر شده توسط این پیج اقدام به خرید کرده اند.

به عنوان یک مثال بسیار خوب می توان به پیج @sadaf_beauty اشاره کرد.

این خانوم ایرانی با حداقل 1.3 میلیون فالوور از جمله influencer های بسیار حرفه ای و موفق ایرانی به شمار می رود.

بازاریابی با اشخاص تاثیر گذار

با مراجعه به این پیج متوجه خواهید شد که تمامی تبلیغات صورت گرفته توسط این پیج در زمینه ی لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست و مو می باشد که همگی مرتبط با زمینه ی فعالیت این صفحه (آموزش آرایش) هستند.

همچنین در تمامی تبلیغاتی که این پیج برای فروشگاه های اینترنتی انجام می دهد، یک کد تخفیف برای خرید کالای تبلیغ شده و موجود در آن فروشگاه آنلاین معرفی می شود.

فیس بوک

اگرچه تعداد کاربران فیس بوک در حال کاهش هستند، اما هنوز هم این رسانه میلیون ها کاربر فعال دارد.

در مثال زیر شخص اثرگذار یک گام فراتر از معرفی محصول گذاشته است و در یک ویدیو به نقد و بررسی محصول معرفی شده با توجه به تجربه ی شخصی اش از استفاده از آن می پردازد.

بازاریابی در فیس بوک با اینفلوئنسر

این راهکار می تواند به هدایت و تبدیل کاربران بسیار کمک کند زیرا کاربر مستقیماً در ویدیو استفاده ی influencer از محصول را مشاهده می کند و به این ترتیب فرایند تصمیم گیری برای کاربر تا حد قابل ملاحظه ای تسهیل می شود.

یوتیوب

فیلم های unboxing یا همان باز کردن جعبه های محصول های هدیه شده به دارنده ی پیج، روز به روز رواج بیشتری در این رسانه پیدا می کنند.

unboxing در بازاریابی در رسانه های اجتماعی

کاربران نیز در زمان باز نمودن جعبه هیجان زده و کنجکاو خواهند شد و این حس خوب می تواند آن ها را به خرید و مراجعه به سایتتان تشویق کند.

تصمیم بگیرید

دیجیتال مارکتینگ جدال بین affiliate و influencer مارکتینگ نیست بلکه تعامل و همگام سازی این دو با هم است.

باز هم تاکید می کنیم که بر اساس شرایط خود در زمان و بر اساس 3 فاکتور اصلی معرفی شده در این پُست، در هر زمان بر روی مناسب ترین متد سرمایه گذاری کنید تا به این ترتیب بهره و بازدهی تبلیغات آنلاین خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید