کدام ویژگی های سایت باید پیش از اقدامات سئو مورد ارزیابی قرار گیرند؟

کدام ویژگی های سایت باید پیش از اقدامات سئو مورد ارزیابی قرار گیرند؟

همه می دانیم که صورتی که سایت برای موتور های جست و جو بهینه سازی نشده باشد، حجم بسیار زیادی از ترافیکی که می تواند کسب کند را از دست خواهد داد.

در فرایند بهینه سازی سایت، پیش از هر اقدامی، نیاز به یک ارزیابی کلی از سایت می باشد تا بدینوسیله وضعیت کنونی سایت، نقاط قوت و ضعف آن مشخص گردد.

در این مطلب به معرفی روش پایه ای ارزیابی سایت (پیش از اقدامات سئو،) خواهیم پرداخت.

اصلی ترین جنبه های سایت که می بایست پیش از هر اقدامی مورد ارزیابی قرار گیرند، سه مورد زیر می باشند:

  1. ایندکس
  2. محتوا
  3. سرعت بارگذاری

البته در نظر داشته باشید که متخصصان سئو سایت را از جنبه های بسیار بیشتر و با جزئیات بسیار کامل تری مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد، اما همانطور که در مقدمه ی این مطلب بیان کردیم، هدف ما در اینجا معرفی مهم ترین ویژگی های سایت که پیش از اقدامات سئو به ارزیابی اولیه نیاز دارند می باشد.

1. ایندکس

برای این که کاربران بتوانند از طریق گوگل سایت شما را بیابند، (به عبارتی: سایت در لیست نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده شود،) ابتدا می بایست سایت توسط خزنده ی گوگل مشاهده و ایندکس شود.

زمانی که کاربر عبارتی را در موتور جست و جو سرچ می کند، گوگل کوئری ها و صفحات ایندکس شده ای که در اختیار دارد را بررسی کرده و سپس نتیجه را برای کاربر نمایش می دهد.

اقدامات اولیه برای بررسی ایندکس صحیح سایت:

جهت دانستن تعداد صفحاتی از سایت که توسط گوگل ایندکس شده اند عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید:

نام دامنه ی سایت.com

البته در صورتی که ir/net/edu یا سایر پس دامنه ها را استفاده می کنید همان ها را به جای.com بنویسید.

سپس به تعداد نتایجی که گوگل نمایش می دهد توجه کنید. اگر تعدا نتایج بیش از حد انتظار یا بسیار کم تر از حد انتظارتان است، به معنی وجود اشکال در سایت است.

در صورتی که تعداد نتایج بسیار بیش تر از حد انتظارتان باشد، ممکن است مشکل از سوی پارامتر های URL سایتتان باشد (در ادامه توضیح خواهیم داد) و یا محتواهای سایتتان کپی شده باشند که در هر دو شرایط بهتر است از یک کارشناس حرفه ای سئو درخواست کنید که سایتتان را به طور کامل تری مورد بررسی قرار دهد.

اگر تعدا نتایج کم تر از حد انتظارتان بود، احتمالاً معماری سایت و یا ساختار URL دارای مشکلاتی هستند که موجب شده اند که خزنده ی گوگل نتواند به راحتی در میان صفحات مختلف سایتتان گردش کند.

آدرس IP

سایت شما بر پایه ی یک آدرس IP زنده است. مانند: 91.102.27.1 که به "نام دامنه ی سایتتان" که برای انسان قابل فهم است، ترجمه می شود.

این دامنه ی سایت است که ما انتظار ایندکس آن را از سوی گوگل داریم و نه IP سایت.

برای اطمینان از این که دامنه ی سایت در گوگل ایندکس شده است و نه آدرس IP آن:

ابتدا از طریق لینک زیر آدرس IP سایت را پیدا کنید.

How To Ping an IP Address

سپس مطابق روشی که در بخش ایندکس عنوان نمودیم، IP سایت را در گوگل جست و جو کنید. در این شرایط، به طور مطلوب گوگل نباید قادر به یافتن هیچ نتیجه ای باشد.

به عبارت بهتر، در صورتی که پس از جست و جوی Ip، گوگل نتیجه ای برای نمایش نداشته باشد، به این معنی است که IP سایت توسط گوگل ایندکس نشده است و تنها دامنه ی سایت مورد توجه خزنده ی گوگل بوده است.

توجه: اگر متوجه شدید که سایتتان به طور کلی از طریق آدرس Ip اش نیز یک بار دیگر ایندکس شده است، حتماً با یک کارشناس سئو در این زمینه مشورت کنید.

https

https پروتکلی امن است که علاوه بر http (به خصوص در صفحاتی که نیازمند ارتباط امن هستند، مانند صفحات پرداخت) مورد استفاده قرار می گیرد.

تعدادی اندکی از صفحات هستند که نیازمند پروتکل امن https می باشند و این صفحات به راحتی با دیگر صفحات مرتبط می شوند.

با این حال، درصورتی که سایت به جای استفاده از لینک های مستقل از لینک های وابسته استفاده کند، (مانند /product_page به جای www.shirazsun.net/product_page) به احتمال بسیار زیاد ربات گوگل، علاوه بر ایندکس http یک بار دیگر نیز از طریق پروتکل https وارد سایت خواهد شد و کل سایت را یک بار دیگر نیز ایندکس خواهد نمود و همانگونه که بار ها بیان کرده ایم، هر صفحه از سایت می بایست تنها یک بار ایندکس شود.

بنابراین، تحت این شرایط سایت دو بار به طور کامل ایندکس خواهد شد:

یکبار تحت پروتکل http و بار دیگر تحت پروتکل https

مجدداً می توان از متد سرچ سایت در گوگل استفاده کرد و اطمینان حاصل کرد که هیچ یک از صفحات تحت پروتکل https ایندکس نشده اند، (البته مگر صفحاتی که عمداً قصد داشته اید که توسط عنکبوت گوگل ایندکس شوند.)

با www یا بدون www

اساساً، پیش ازآغاز اقدامات سئو، هر سایتی می بایست انتخاب کند که به طور اصلی می خواهد دامنه اش به فرم مثلاً:

https://shirazsun.net

و یا

https://www.shirazsun.net

باشد.

پس از انتخاب هر کدام از این دو فرم، می بایست دیگری را روی آن redirect کرد.

برای اینکه ببینید کدام یک از این دو فرم باید به عنوان آدرس اصلی در نظر گرفته شود (آدرسی که در بک لینک سازی و سایر اقدامات سئو مورد توجه قرار می گیرد،) کافی است هر دو فرم نام سایت را (یک بار با و یک بار بدون www) در گوگل جست و جو کنید.

سپس، توجه کنید که پس از جست و جوی هر یک چه تعداد نتیجه در لیست نتایج نمایش داده می شود و آن یک را که نتایج بیشتری در گوگل داشته است را به عنوان دامنه ی اصلی سایت در نظر بگیرید زیرا بیشتر بودن نتایج سرچ این فرم از نام سایت نشان دهنده ی بالاتر بودن اعتبار دامنه ی کنونی آن فرم از دید گوگل است.

2. محتوا

طبیعتاً اولین و مهم ترین نکته ای که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم:

اجتناب از انتشار محتوای تکراری است.

محتوای تکراری شامل محتوای یکسان در صفحات مختلف سایتتان و یا در صفحات سایت های دیگر می باشد.

برخی صفحات که به طور معمول محتوای تکراری دارند:

سایت های فروشگاهی که به طور معمول به انتشار داده ها و اطلاعات محصولات که عمدتاً توسط سایت سازنده کالا منتشر شده اند، می پردازند. (فروشگاه های اینترنتی مختلف از عبارات یکسان برای توضیحات محصولاتشان استفاده می کنند.)

محتواهایی که برای بیشتر دیده شدن با منابع دیگر از جمله روزنامه ها و مجلات و غیره به اشتراک گذاشته اند. این روش بیشتر توسط سایت های تازه تاسیسی که مخاطبان چندانی ندارند، استفاده می شوند تا به این ترتیب بتوانند به جامعه ی بزرگی از مخاطبان منابع مشهور تر خود را معرفی کنند.

در این حالت احتمال به اشتراک گذاشته شدن این محتواها توسط دیگر سایت ها در فضای وب بسیار زیاد است.

سرقت های ادبی که معمولاً به صورت کپی کامل متن، عناوین و تگ ها هستند و تنها شاید تنها یک یا دو کلمه را دستخوش تغییر کنند.

شما از اشتباهات رایج بالا در سایتتان اجتناب کنید.

ابزار های ارتقا وب گوگل

Webmaster Tools ابزاری رایگان از سوی گوگل است که به شما نشان می دهد که چگونه خزنده گوگل سایتتان را ایندکس کرده است.

اکیداً توصیه می شود که هر سایتی توسط این ابزار ها مورد بررسی قرار گیرد.

در این ابزار اطلاعات و جزئیات بسیاری قابل مشاهده اند، که می توانند برای اشخاص مبتدی اندکی گیج کننده به نظر آیند.

بنابراین در ادامه به معرفی اجمالی برخی از مهم ترین و پر کاربرد ترین بخش ها و اطلاعاتی که این ابزار اراده می دهد، خواهیم پرداخت:

بررسی محتوای HTML تکراری

نوار سمت چپ صفحه را پایین بکشید و از طریق مسیر Search Appearance->HTML Improvements وارد بخشی که در تصویر زیر مشاهده می کنید شوید.

پیدا کردن نقاط ضعف سایت برای سئو

هدف یکتا بودن المان های HTML سایت، از جمله: عناوین صفحات و تگ های توضیحات است.

در صورتی که در نتایج این صفحه ایرادات زیادی برای سایتتان به شمار آمد، احتمالاً مشکلات اساسی و نهادینه تری متوجه سایت می باشند که در این صورت می بایست سئو سایت را به یک وبمستر ارجاع داد.

بخش دیگری که این ابزار کارآمد در اختیارتان قرار می دهد و از طریق مسیر Traffic->Manual Actions قابل دستیابی است، به شما می گوید که آیا گوگل سایت را پنالتی کرده است یا خیر.

"پنالتی دستی" (manual penalty) به پنالتی ای گفته می شود که توسط یک فرد آزمون گر (و نه توسط ربات و بر اساس الگوریتم های گوگل) بر روی سایت در گوگل صورت گرفته باشد. این دسته از ترافیک ها به طور معمول بسیار مخرب اند می توانند ترافیک سایت را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند. رهایی از این دست پنالتی ها و برطرف سازی آن ها امری بسیار پیچیده و پر زحمت می باشد.

3. سرعت سایت

همانگونه که بار ها و بار ها در مطالب آموزشی سئو بیان کرده ایم، کاربران؛ سایت هایی که زمان بارگذاری شان بیش از 3 الی 4 ثانیه به طول انجامد را اغلب پیش از نمایش سایت، ترک می کنند.

سرعت بارگذاری نه تنها در جلب رضایت کاربران و افزایش ترافیک سایت موثر است، بلکه به طور مستقیم از مهم ترین فاکتور های گوگل در سیستم رنکینگ می باشد.

چگونه سرعت بارگذاری سایت را تشخیص دهیم؟

برخی از سایت هایی که می توانید از طریق آن ها سرعت بارگذاری سایت را مشخص کنید:

یکی از روش هایی که می توان از طریق آن بدون نیاز به دخیل کردن وبمستران و طراحان سایت، سرعت سایت را بهبود داد، بهبود و ارتقا سرور است.

انتخاب یک سرور قدرتمند در پردازش به همراه میزان حافظه ی کافی برای سایت می تواند به طور تضمین شده ای سرعت سایت را افزایش دهد. برای شروع می توانید از طریق سایت whoishostingthis.com هاست های مختلف را با یک دیگر مقایسه کنید.

همچنین در این سایت، می توانید مقالات و مطالبی مفیدی در زمینه ی انتخاب سرور و بازبینی و نقد سرور های مختلف و معروف را مشاهده کنید.

 

 

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید