استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

تخمین زده شده که حدود 24 میلیون فروشگاه آنلاین در دنیا وجود دارد که تقریبا هر چیزی را می فروشند. با افزایش این نوع فروشگاه ها، رقابت بسیار شدیدتر شده است. بسیاری از این کسب و کارها سیستم بازاریابی ضعیفی دارند که که دلیل اصلی شکست آن هاست.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ (Digital Marketing)

دیجیتال مارکتینگ در واقع استفاده از استراتژی هایی است که باعث می شود یک کسب و کار محصول یا خدماتش را به صورت آنلاین به فروش برساند.

هدف دیجیتال مارکتینگ معمولا برند سازی و افزایش فروش است که بازاریابان برای رسیدن به این هدف از رویکردهای مختلفی از جمله SEO، شبکه های اجتماعی و ... استفاده می کنند.

 دیجیتال مارکتینگ

آیا بازاریابی و تبلیغات یکی هستند؟

نه کاملا، در بازاریابی قدم اول شناخت برند توسط جامعه هدف است. وقتی کسب و کارتان نو پاست  تا زمانی که مردم ندانند شما چه کسی هستید و چه چیزی ارائه می دهید، تبلیغات دردی را دوا نمی کند.

در یک کسب و کار آنلاین هدف تبلیغات افزایش نرخ تبدیل و فروش محصولات است. پس می توان نتیجه گرفت اول تعامل با مخاطب و بعد تبلیغات!

 

انواع بازاریابی دیجیتال

  • تبلیغات پولی

در این نوع تبلیغات شما در یک پلتفرم (معمولا گوگل) ثبت نام می کنید تا لینک مورد نظر یا عکسی که قصد دارید با آن ترافیک جذب کنید، در نتایج بالاتر  نمایش داده شود. دقت کنید که در این نوع تبلیغات باید جامعه هدف خود را تا جای ممکن مفید و کوچک در نظر بگیرید چرا که پلتفرم ها به ازای هر کلیک مبلغی را از شما دریافت می کنند.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو(SEO)

سئو دنیای گسترده ایست که برای جلب نظر موتورهای جستجوگر جزئیات متنوعی را در نظر می‌گیرد. در اینجا به برخی از مواردی که یک وبسایت سئو شده باید رعایت کند اشاره می کنیم.

الگوریتم ها: شناخت الگوریتم های موتور جستجوی مورد نظر شما که اغلب بر اساس الگوریتم های گوگل برنامه ریزی شده اند چراغ راه شما خواهد بود. بدانید که گوگل از شما چه می خواهد و وبسایتتان را در این راستا بهینه کنید. از آنجایی که این الگوریتم ها مدام در حال بروز رسانی هستند یک متخصص سئو باید با آگاهی از علم روز حرکت کند.

کلمات کلیدی: با کمی تحقیق متوجه خواهید شد مخاطبان شما چه عباراتی را جستجو می کنند. با کار کردن روی این کلمات، شما در نتایج اول جستجوی کاربران خواهید بود.

محتوا: می توانید از وبسایت های دیگر و همکاران خود الهام بگیرید اما هرگز محتوایی را کپی نکنید. حتی اگر مخاطب متوجه نشود موتور جستجوگر گوگل برای محتوای اورجینال ارزش بسیاری قائل است.

سرعت سایت: هر چه وبسایتی دیرتر باز شود احتمال اینکه کاربر از صفحه خارج شده و سایت دیگری را امتحان کند بیشتر است. بنابراین با صفحات سنگین صبر کاربران را لبریز نکنید!

  • بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در هر کسب و کار دیجیتالی از اهمیت زیادی برخوردار است. شناخت جامعه مخاطب خود و چیزهایی که برای آن ها جذاب است به شما کمک می کند محتوای ارزشمند تولید کنید.

با توجه به این که در خریدهای آنلاین مشتری نمی تواند محصول مورد نظر را لمس کند، دیدن آن به صورت سه بعدی تاثیر زیادی در ترغیب او به خرید دارد. بنابراین تولید یک ویدیوی جذاب اعتماد مشتریان را جلب خواهد کرد.

مناسبت ها و تعطیلات بهترین زمان برای فروش کالاها هستند. تولید محتوای هدف گذاری شده برای مناسبت ها مثل یک راهنمای خرید هدیه، می تواند فروشتان را چند برابر کند.

به اشتراک گذاشتن سوالات متداول کار مشتریان را به مراتب راحت تر خواهد کرد. با پیشرفت تکنولوژی و کاهش صبر مردم، پاسخگویی سریع شما برای مشتریان قطعا ارزشمند است.

  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

از آنجایی که تقریبا همه از ایمیل استفاد می کنند، ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین استراتژی هاست. ارسال مطالبی از جمله یادآور سبد های خرید، تخفیفات، قرعه کشی ها و ... تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل دارد.

نکته: اغلب کاربران با استفاده از تلفن های همراه خود ایمیل هایشان را چک می کنند. بنابراین بسیار مهم است که محتوای ایمیل خود را برای موبایل بهینه کنید.

ایمیل مارکتینگ

  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی

هر یک از کاربران اینترنت به طور متوسط روزانه از 2.5 ساعت را در شبکه های اجتماعی می‌گذراند. حتی طبق تحقیقات از هر 3 نفر، 1 نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کند تا از محصولات جدید برند خاصی مطلع شود. این ها باعث می شوند شبکه های اجتماعی مکانی ایده آل برای دیجیتال مارکتینگ باشند.

اگر نگاهی به آمار مخاطبان هر یک از این شبکه ها بیندازید متوجه می شوید مخاطب شما در کدام یک قرار دارد. هرچند این پلتفرم ها امکان گسترش کسب و کار شما را به صورت آنلاین فراهم می کند اما هدف اصلی ساخته شدن آن ها ایجاد تعامل بوده است. پس همیشه علاوه بر معرفی محصولات و خدمات خود باید تعامل با مخاطبان را نیز حفظ کنید.

  • تبلیغات توسط اینفلوئنسرها

امروزه اینفلوئنسرها تاثیر زیادی بر کاربران فضای مجازی دارند. اگر با توجه به بودجه ای که دارید تبلیغاتی را به یک یا چند اینفلوئنسر بسپارید قطعا بازخورد خوبی دریافت خواهید کرد.

صرفا بر اساس تعداد فالوور کسی را انتخاب نکنید. خرید فالور، لایک و کامنت فیک کار بسیار آسانی است.

 حتما بررسی کنید که با مخاطبان هدف شما تعامل داشته باشند. با در نظر گرفتن این نکته حتی از یک اینفلوئنسر با فالوور بسیار کمتر، بازده بهتری را مشاهده می کنید.

 

و در پایان

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، بیشتر از آنچه گفته شد هستند و قرار نیست همه ی آن ها را اجرا کنید. سعی کنید با شناخت بازار کسب و کار خود آن هایی را انتخاب کنید که برای شما بازده دارند و هر دفعه یکی را کامل سازماندهی کنید و سپس به سراغ بعدی بروید. در این مسیر جا نزنید! داشتن صبر و پشتکار در موفقیت یک کسب و کار آنلاین همیشه حرف اول را می زند.

 

 

 

 

 

 

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید