افزایش نرخ تبدیل در نسخه موبایل فروشگاه اینترنتی (19 روش اثبات شده) (قسمت دوم)
قسمت اول این مطلب را در این صفحه مطالعه کنید.
6. استفاده از ویدیو محصولات
جلب توجه کاربران اولین قدم در کسب و افزایش نرخ تبدیل است.
تحقیقات نشان می دهند که استفاده از ویدیو ها در جلب توجه کاربران گوشی های همراه بسیار تأثیر گذار است.
- 79% از مشتریان ترجیح می دهند که ویدیو تماشا کنند تا اینکه به مطالعه در رابطه با محصول بپردازند.
- 84% از مشتریان پس از مشاهده ی ویدیو ها اقدام به خرید می کنند.
- 90% از مشتریان ویدیو ها را از طریق گوشی های همره خود و نه کامپیوتر ها، مشاهده می کنند.
ایده ای جالب: می توانید از ویدیو ها در پاپ آپ های کمپین های تبلیغات خود نیز استفاده کنید.
به واکنش گرا بودن و نمایش صحیح و کامل باکس نمایش ویدیو در تمام دستگاه ها (به ویژه نمایشگر های کوچک تر گوشی های همراه) توجه ویژه ای داشته باشید.
7. ایجاد اعتماد
زمانی که کاربران به شما اعتماد کنند، به احتمال زیاد به عمل مطلوب شما عمل خواهند کرد!
چگونه می توان اعتماد کاربران گوشی های همراه را جلب کرد؟
بسیاری از راهکار ها در این زمینه همانند روش ها و تکنیک های جلب اعتماد کاربران دسکتاپی است. مانند:
- نمایش اثبات اجتماعی، مانند: گواهی نامه ها و مکالمات و بازبینی های دیگر کاربران، برای جلب اطمینان کاربر از صحیح بودن انتخاب وی.
- جلب اطمینان افراد از باب اینکه اطلاعات حساب بانکی و سایر داده های آن ها نزد شما محفوظ اند و این که سیستم تحت استفاده ی شما دارای ضریب اطمینان کافی می باشد.
- نمایش اطلاعات تماس و نحوه ی ارتباط مستقیم کاربر با شما به منظور اثبات حضور قانونی و واقعی برندتان.
راه دیگری نیز وجود دارد که به کار گیری آن به خصوص برای نسخه ی موبایل سایت اکیداً توصیه می شود و آن هم ایجاد "کلید تماس" در نسخه ی موبایل سایت است.
- کلیدی که کاربر با کلیک بر روی آن بتواند به طور مستقیم وارد بخش تماس گوشی خود شده و به طور خودکار شماره ی تماس شما برای برقراری ارتباط در آن ثبت شود.
(بعید می دانیم که نیاز به توضیحات بیشتر باشد چراکه احتمالاً تا کنون بارها و بارها چنین کلید هایی را در سایت های مختلف مشاهده کرده اید.)
می توانید با استفاده از گوشی موبایل خود وارد سایت شیرازسان شوید و با کلیک بر روی کلید "تماس با ما" فرایند کار این کلید ها را مشاهده کنید.
کاربران گوشی های همراه علاقمندند که بدانند "شخصی در پس صفحات وب برای مکالمه و پاسخ گویی به آن ها وجود دارد" و آن ها صرفاً با یک ربات نرم افزاری در تعامل نیستند.
- چت زنده نیز می تواند بر رشد نرخ تبدیل تاثیر به سزایی داشته باشد.
8. استفاده از قانون اضطرار
انسان ها در شرایط اضطراری سریع تر عمل می کنند و کاربران گوشی های همراه از این مساله مستثنی نیستند.
بر اساس داده های ConversionXL، کاربران موبایل به طور معمول تعداد دفعات بیشتری خرید کرده و مبالغ بیشتری نیز در فروشگاه های اینترنتی پرداخت می کنند.
حدود 30 درصد از کاربران گوشی های هوشمند و 40 درصد از کاربران تبلت ها از طریق دستگاه های خود اقدام به خرید می کنند و بیش از یک سوم کاربران گوشی های همراه از کوپن ها و بُن ها در خرید خود استفاده کرده اند.
برانگیختن حس اضطرار و عجله در جذب کاربران گوشی های همراه می تواند بسیار مؤثر باشد.
اما چگونه می توان در مارکتینگ موبایلی این حس را القا کرد؟
پاسخ بسیار روشن است!
به وسیله ی القای اندیشه ی احتمال از دست دادن یک فرصت.
به عنوان مثال می توان:
- از ارائه ی پیشنهادات محدود استفاده کرد.
مانند ارائه ی تخفیف ویژه به 200 نفر خریدار اول، ارائه ی تعداد محدودی از محصولی خاص و اعلام محدودیت در تعداد اقلام و غیره.
- استفاده از متون و نوشتار مناسب در کلید های CTA به منظور ترغیب مخاطب به اقدام سریع و جذب فوری وی.
- ارائه ی پیشنهاد در پیشنهاد!
مانند ارائه ی تخفیف بیشتر به کاربران گوشی های همراه، علاوه بر میزان تخفیف کلی ای که از پیش برای محصول برای تمام کاربران در نظر گرفته شده است.
9. توجه به سئو موبایل
بهینه سازی موتور جست و جو (سئو) اصولاً مربوط به روند یافتن شما از طریق جست و جوی عبارات مرتبط با حوزه ی فعالیت تان در موتور های جست و جو (مانند گوگل) و یافتن سایت تان در لیست نتایج جست و جو است.
با توجه به روی آوردن گوگل به فرایند mobile first index که در بر اساسِ آن، از نسخه های موبایل سایت ها در ایندکس و رنکینگ صفحات استفاده می شود، نیاز به سئو ویژه برای نسخه ی موبایل سایت تان امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
در صورت عدم این بهینه سازی، به زودی شاهد کاهش چشمگیری در بازدید و در نتیجه کاهش نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی تان خواهید بود.
برای آغاز فرایند این بهینه سازی، می توانید از ابزار ویژه ی گوگل برای آزمون و بررسی سطح عملکرد فعلی نسخه ی موبایل سایت تان استفاده کنید.
پس از اجرای این آزمون، تعدادی پیشنهاد در جهت بهبود و ارتقاء سطح کیفی نسخه ی موبایل سایت، به شما ارائه داده خواهد شد.
چند نکته ی دیگر در باب سئوی نسخه ی موبایل سایت را در ادامه ارائه می دهیم:
- بهینه سازی عناوین و توضیحات صفحات سایت
- اطمینان از این مسئله که عبارات کلیدی و کلماتی که اغلب کاربران در جست و جوی آن ها هستند را در محتوا به کار برده اید.
10. استفاده از ابزار Mobile Optins
توجه: برای استفاده از این ابزار نیازمند پرداخت مبالغی به عنوان حق اشتراک به دلار خواهید بود.
علاوه بر وجود قالب های سایت بهینه شده برای دستگاه های موبایل، سیستم هدف گذاری این ابزار به صاحبان کسب و کار ها در ایجاد کمپین های تبلیغاتی مناسب موبایل که مطابق آخرین قوانین و معیار های گوگل باشند، نیز بسیار کمک می کند.
به عنوان مثال برند SaltStrong از این ابزار برای ایجاد اسلاید شو های درون کمپین های تبلیغاتی اش استفاده کرده است و به این وسیله توانسته است 185% نرخ تبدیل خود را افزایش دهد.
همچنین برند White River با استفاده از پاپ آپ های بهینه شده توسط این ابزار، 150% نرخ تبدیل خود را افزایش داده است.
راهنمای نصب این ابزار را می توانید در این صفحه مشاهده کنید.
11. شخصی سازی بازاریابی برای کاربران گوشی های همراه
این اقدام علاوه بر افزایش نرخ تبدیل کلی سایت، به افزایش فروش نیز بسیار کمک می کند.
بر اساس بیانات Gartner تا سال 2020، با استفاده از شخصی سازی عملکرد ها، تجارت های الکترونیک می توانند تا 15% سود کسب و کار الکترونیک خود را افزایش دهند.
بر خلاف تفکر بسیاری از افراد؛ شخصی سازی بازاریابی بسیار گسترده تر از استفاده از نام کاربر در ایمیل ارسال شده به وی و یا سایر فرایند های تبلیغاتی می باشد.
به عبارت بهتر، شخصی سازی شامل ارتقاء تناسب پیام با کاربری که این پیام به وی نمایش داده می شود است.
هرچه کاربران خود را بهتر بشناسید و دسته بندی های دقیق تری از مشتریان بالقوه تان داشته باشید، پیشنهادات متناسب تری را بر اساس نیاز ها و تمایلات هر کاربر و دسته ارائه خواهید داد و به این ترتیب احتمال واکنش مثبت کاربران به پیشنهادات نمایش داده شده به آن ها افزایش خواهد یافت.
برای بهبود و شخصی سازی فرایند مارکتینگ، باید به دنبال کسب اطلاعات و شناخت هرچه بیشتر مشتریان بالقوه ی خود باشید.
یکی از روش های شخصی سازی که به خصوص در رابطه با کاربران گوشی های همراه می تواند بسیار کارآمد باشد، استفاده از بازاریابی جغرافیایی است.
تحقیقات گوگل نشان می دهند که 61% از کاربران ترجیح می دهند که از سایت هایی خرید نمایند که بازاریابی شان را بر اساس محل اقامت کاربران سفارشی نموده اند.
12. استفاده از کمپین های تبلیغاتیِ: بله / خیر
بر اساس قانون اثر Zeigarnik، زمانی که مردم یک فرایند را آغاز می کنند، به احتمال بسیار زیاد آن را به اتمام خواهند رساند.
به عبارت ساده تر اکثر کاربران یا کاری را آغاز نمی کنند یا در صورت اقدام، آن را تا پایان ادامه خواهند داد.
با استفاده از سؤالات دو مرحله ای بله / خیر، احتمالاً در صورت جذب کننده بودن پرسش و یا پیشنهاد ارائه داده شده، تعداد کاربران زیادی بر روی گزینه ی " بله " کلیک خواهند کرد و به این ترتیب با آغاز یک فرایند آن را به پایان نیز خواهند رساند.
به عنوان مثال اگر هدف " افزایش ثبت نام کاربران در خبرنامه ی سایت شیرازسان" باشد، می توان پرسشی مانند:
مانند: آیا مایل به شناخت روش های نوین کسب مشتری بیشتر هستید؟ بله / خیر
را در قالب یک پاپ آپ بهینه سازی شده برای دستگاه های موبایل به کاربر نشان داد، در این صورت احتمالاً اکثر کاربران بر روی گزینه ی " بله " کلیک خواهند کرد.
سپس می توان از کاربرانی که پاسخ مثبت داده اند، آدرس ایمیل یا سایر داده های مورد نیاز را درخواست کرد، آن ها نیز این داده ها را در اختیار شما قرار خواهند داد و فرایندی را که آغاز نموده اند را به پایان خواهند رساند.
با استفاده از ابزار OptinMonster که در تکنیک قبل معرفی شد نیز می توان کمپین های تبلیغاتی بله / خیر بهینه شده ای را ترتیب داد و نتایج آن ها را نیز رصد کرد.
13. انتخاب صحیح CTA
تبدیل در هر دستگاهی، بستگی به میزان اثرگذاری CTA های نمایش داده شده در آن دستگاه دارد.
کلید های اقدام، منتقل کننده ی درخواست و پیشنهادتان به کاربر هستند و در نتیجه بیشترین تأثیر را در نوع واکنش کاربر خواهند داشت.
چه در نسخه های دسکتاپ و چه در نسخه های موبایل، یک کلید CTA مناسب دارای ویژگی های زیر است:
- به طور واضح منافعی که کاربر می تواند با کلیک بر روی آن به دست آورد را برای وی بیان می کند.
- شامل کلمات محرک و قدرتمند برای ترغیب کاربر به واکنش مثبت و کلیک بر روی آن است.
- کاربر را سریعاً به سوی آن چه وعده داده اید هدایت می کند.
در ادامه مثالی از AtHoc را مشاهده می کنید.
بدیهی است که موارد زیر نیز از الزامات یک کلید CTA استاندارد می باشند:
- متناسب بودن طراحی این دکمه برای کاربران گوشی های همراه (از لحاظ قابل لمس بودن در تمامی نمایشگر های هوشمند و از سوی دیگر عدم ایجاد مزاحمت برای حرکت و اسکرول صفحه به پایین یا بالا)
- طراحی مناسب و واکنش گرا بودن صفحه ی فرود (مانند: صفحه ی سپاس، صفحه ی دیگری از سایت یا صفحه ای که پیشنهاد ارائه شده توسط شما را به کاربر تحویل می دهد)
دیدگاه شما چیست؟