افزایش نرخ تبدیل در نسخه موبایل فروشگاه اینترنتی (19 روش اثبات شده) (قسمت سوم)
قسمت اول این مطلب را در این صفحه مطالعه کنید.
قسمت دوم این مطلب را در این صفحه مطالعه کنید.
14. فرایند پرداخت را برای بازدیدکنندگان آسان تر کنید
آیا تا به حال اتفاق افتاده است که قصد پرداخت و خرید اینترنتی با استفاده از گوشی موبایل خود را داشته باشید اما به دلیل اشتباهی که در یکی از مراحلِ ویرایش اطلاعات حساب بانکی رخ داده است، کل فرایند مردود اعلام شده باشد؟
تقریباً همه ی افراد حداقل یک بار این اتفاق را تجربه کرده اند و خوب است بدانید که چنین رخ داد هایی قاتلان نرخ تبدیل محسوب می شوند.
برای 28 درصد از افراد، روند پیچیده ی پرداخت در هنگام خرید اینترنتی موجب ترک و توقف فرایند خرید توسط آن ها می شود.
می توان امکان پرداخت از طریق کیف پول های دیجیتال (نظیر Apple Pay و Google Pay) را به سایت اضافه کرد.
در یک بررسی که توسط Big Commerce صورت گرفته است، نرخ تبدیل؛ با افزودن امکان پرداخت از طریق کیف پول دیجیتال به سایت، سه برابر می شود.
15. آسان سازی فرایند تکمیل و تایید خرید
برای سایت های تجارت الکترونیک، یکی از راه های افزایش سریع نرخ تبدیل، اصلاح فرایند خرید است.
از جمله اقداماتی که در جهت این اصلاحات می توانند انجام شوند، علاوه بر تسهیل فرایند پرداخت که در بالا توضیح داده شد، می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
گام های مورد نیازی که باید تا اتمام فرایند خرید پیمود را به حداقل برسانید.
حالت ایده آل، خلاصه سازی ِتمام ِفرایند در یک گام یکتا می باشد.
روند پیش روی کاربر در طی خرید را (گام های پیموده شده و مراحل باقی مانده تا اتمام خرید) را به وی نشان دهید.
امکان خرید برای کاربران مهمان بدون نیاز به ثبت نام آن ها پیش از اتمام فرایند خرید را فراهم کنید.
البته پس از اتمام خرید می توانید اطلاعات آن ها را برای ثبت نام، ثبت کرده و سایر اطلاعات مورد نیاز برای عضویت در سایت تان را از آن ها تقاضا کنید.
با استفاده از این ترفند نه تنها می توان میزان فروش و نرخ تبدیل فروشگاه را افزایش داد، بلکه می توان تعداد اعضا و کاربران جدیدی را به جامعه ی مخاطبان هدف افزود و در کمپین های تبلیغاتی آتی آن ها را نیز مورد هدف قرار داد.
16. کاهش نرخ ترک سبد خرید
یکی دیگر از راه هایی که می توان به وسیله ی آن میزان ترک سبد خرید را چه در نسخه ی موبایل و چه دسکتاپ کاهش داد، ارائه ی یک پیشنهاد فوق العاده و هدفمند به بازدید کنندگان، درست پیش از ترک آن ها از سایت است.
برای نسخه های دسکتاپ می توانید از ابزار OptinMonster استفاده کنید. این سایت برای گوشی های موبایل از یک تکنولوژی تحت عنوان InactivitySensor یا همان سنسور عدم فعالیت استفاده می کند.
نحوه ی فعالیت این ابزار به این صورت است که:
در صورتی که کاربر برای مدت زمانی مشخص، هیچ فعالیتی در صفحه انجام ندهد، یک پیشنهاد به صورت پاپ آپ برای وی نمایش داده می شود.
برای فعال کردن این تکنولوژی در OptinMonster به بخش Display Rules » When should the campaign appear? مراجعه کرده و InactivitySensor™ (Seconds of inactivity). را فعال نموده و نیز بازه ی زمانی ای که در صورت عدم فعالیت کاربر، پس از آن این ابزار باید واکنش نشان دهد را مشخص کنید.
در گوشی های موبایل کاربران به اعلانات صدادار عادت دارند بنابراین با افزودن یک افکت صوتی می توانید کارایی و بهره وری این استراتژی را بیشتر کنید.
می توانید این امکان را نیز در ابزار معرفی شده از طریق این مسیر فعال سازی کنید:
Optin » Sound Effect
سپس یکی از افکت های صوتی مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید.
17. آزمون تغییرات صورت گرفته
اگر در جهت افزایش نرخ تبدیلات موبایلی خود فعالیت هایی را انجام می دهید، قطعاً به یک آزمون برای بررسی میزان تأثیر گذاری و اشکال یابی فعالیت هایتان نیاز خواهید داشت.
آزمودن کاراییِ فعالیت ها و رفع نواقص آن ها می تواند به افزایش نرخ تبدیل فروشگاه کمک کند.
ConversionXL با استفاده از آزمون و تصحیح فعالیت ها و استراتژی هایش توانسته است 24% نرخ تبدیل خود را افزایش دهد.
از تست A/B استفاده کنید. لازم به ذکر است که ابزار OptinMonster نیز امکان تست A/B را در اختیارتان قرار می دهد.
18. از اس ام اس و اعلان ها غافل نشوید
اگر مایلید که بیش ترین نرخ تبدیل ممکن از طریق بازاریابی موبایلی را به دست آورید، نیازمند به کارگیری دو جزء اصلی دستگاه های موبایل در سیستم و استراتژی مارکتینگ خود خواهید بود.
دو مورد از مهم ترینِ این اجزا، اس ام اس ها و اعلان ها هستند که کارایی هر دو، در افزایش نرخ تبدیل اثبات شده است.
با وجود حداقل 75% از گوشی های همراهی که توانایی دریافت اس ام اس های نوشتاری دارند، پیام های نوشتاری کانال خوبی برای مقاصد بازاریابی به نظر می رسند.
می توان از اس ام اس ها در جهت مقاصد زیر استفاده کنید:
- تشویق کاربران به ثبت ایمیل شان و ثبت نام در خبر نامه
- شرکت در یکی از کمپین های تبلیغاتی
- ارسال لینک به صفحات محصولات ویژه (جدید یا تخفیف خورده)
علاوه بر آن چه بیان شد، داده های Localytics نشان می دهند که:
- نیمی از کاربران گوشی های همراه، اعلانات را کارآمد و تأثیر گذار تلقی می کنند.
- اعلانات تعاملات کاربران را تا 88% افزایش می دهد.
MarketingLand پیشنهاد می دهد که همان گونه که دسته بندی اشخاص و مدیریت زمان اجرای فعالیت ها (نظیر ساعت ارسال پیام ها در روز و غیره) در سایر استراتژی های بازاریابی مؤثر هستند در رابطه با فرایند های پیام رسانی نیز حائز اهمیت و تأثیر گذار می باشند.
19. استراتژی های خود را بر اساس پلت فرم های مختلف طرح ریزی کنید.
بر اساس داده های Go Gulf بیشتر کاربران و مشتریان تجارت های الکترونیک دارای بیش از 3 دستگاه ارتباط الکترونیکی می باشند.
این بدان معناست که هر یک از کاربران در بازدید های مختلف خود از سایت، از دستگاه های متفاوتی برای مشاهده ی سایت استفاده خواهد کرد.
طبق آمار:
- 31% از مشتریان از چندین دستگاه برای خرید استفاده می کنند.
- 25% از معاملات تکمیل شده روی دسکتاپ، در گوشی های هوشمند آغاز شده اند.
- 35% از معاملات صورت گرفته در گوشی های هوشمند، پپش تر در دسکتاپ آغاز شده اند.
- 71% از کاربران از نا سازگاری فرایند های معاملات آنلاین بین نسخه های دسکتاپ و موبایل اظهار نارضایتی می کنند.
به همین دلیل پیشنهاد می شود که فرایند های خرید اینترنتی در نسخه های موبایل و دسکتاپ تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند.
و حتی در صورت وجود تفاوت ها (که برای واکنش گرایی و بهبود تجربه ی کاربری سایت الزامی و اجتناب ناپذیر اند،) تا حد ممکن این تفاوت ها پوشیده و پنهان باشند.
پیشنهاد می کنیم که محدوده ی این تفاوت ها در بخش طراحی صفحات نگه داشته شوند و فرایند خرید را بین پلت فرم های مختلف تا جای ممکن یکسان باقی بمانند.
به عنوان مثال در صورتی که خرید در نسخه ی دسکتاپ سایت شامل 3 گامِ "تائید سبد خرید – انتخاب نحوه ی ارسال مرسوله و پرداخت" می باشد، در نسخه ی موبایل نیز تنها همین مراحل وجود داشته باشند و یا (در حالت ایده آل) تنها و تمامی این 3 گام در یک صفحه نمایش داده شوند.
دیدگاه شما چیست؟