طراحی وب سایت تک صفحه ای در شیراز

معروفیت و محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای به دلیل جلوه های ویژه و طولانی شدن چنین صفحاتی می باشد اما واقعیت این است که چنین سبک طراحی ای نسبت به دیگر نوع ها کارایی کمتری دارد و همه جا نمی توان از آن استفاده کرد البته انکار نمی کنم که ممکن است زیبایی بیشتری داشته باشد اما این که بگوییم چنین صفحاتی جذابیت بیشتری جهت جذب کاربر دارند را انکار می کنم چون این موضوع را در وب سایت های زیادی به چشم دیده ام.

در حقیقت دلیل این که گاهی اوقات ما طراحان وب سایت این نوع صفحات را پیشنهاد می دهیم راحت تر شدن کار خودمان است چرا که نسبت به طراحی چند صفحه ای زمان و تخصص بسیار کمتری می طلبد.

هیچ وقت نمی توان یک وب سایت حرفه ای که خدمات متنوعی ارائه می دهد را در وب سایت های تک صفحه ای پیاده سازی کرد.

ممکن است خواننده گرامی با طراحی وب سایت های تک صفحه ای آشنایی نداشته باشد پس بهتر است ابتدا آن را معرفی کنیم:

منظور از وب سایت های تک صفحه ای چیست؟

وب سایتی که تمام اطلاعات آن در همان صفحه نخست قرار می گیرد. مثلاً معرفی خدمات، فرم تماس، برخی از محصولات، مطالب و غیره

یعنی این وب سایت فقط یک صفحه دارد که همه اطلاعات را در هم در همان صفحه به کاربر نشان می دهیم. (البته حالت ترکیبی را هم می توان پیاده سازی کرد یعنی وب سایتی تک صفحه ای که محتوای برخی از بخش ها را در صفحات دیگر نشان می دهد. این نوع صفحات را به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنم)

برای مثال اگر گزینه های منو در بالای چنین وب سایت هایی به صورت صفحه نخست، محصولات، مطالب، درباره ما و تماس با ما باشد وقتی کاربر روی گزینه تماس با ما کلیک می کند موقعیت کاربر به قسمت تماس با ما که در همان صفحه قرار دارد تغییر می کند که البته ممکن است این تغییر موقعیت به همراه انیمیشن نیز باشد. بنابراین اگر کاربر روی هر کدام از گزینه های بالای سایت (منو ها) کلیک کند، وارد صفحه ای جدید نمی شود و محتوای مورد نظرش چون در همان صفحه وجود دارد به او نمایش داده می شود فقط این که با کلیک روی هر منو موقعیت فعلی او تغییر می کند.

یکی از این نوع وب سایت ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

طراحی سایت شیراز تارنمای تک صفحه ای

مزایای وب سایت های تک صفحه ای؟

  • جمع و جور بودن وب سایت: تمام اطلاعات مورد نیاز کاربر و یا حتی ممکن است خدماتی که می خواهیم به او ارائه دهیم در یک صفحه به طور منسجم قرار گرفته است.
  • دستیابی سریع به قسمت های مختلف: برای این که کاربر به یک قسمت دسترسی داشته باشد یا می تواند روی آیتم های منو کلیک کند یا این که با اسکرول به بخش مورد نظرش دست یابد که زمان رسیدن کاربر به بخش مورد نظر را به طور چشم‌گیری کاهش می دهد. البته در این زمان منتظر ماندن کاربر برای رفتن از صفحه ای به صفحه دیگر را نداریم.
  • هزینه پایین‌تر: چون فقط یک صفحه طراحی می شود به طبع هزینه طراحی کمتر خواهد بود.
  • زمان کمتر برای طراحی: فقط یک صفحه طراحی می شود طبیعی است که زمان نسبتاً کمتری نیاز داشته باشد.
  • جذابیت بیشتر آن‌هم فقط در برخی شرایط

معایب وب سایت های تک صفحه:

  • محدودیت بسیار زیاد: این وب سایت ها فقط برای مواقع خاص کارایی دارند مثلاً یک شرکت می خواهد وب سایت ساده ای داشته باشد تا در آن فقط اطلاعات تماس و برخی محصولاتش قرار گرفته باشد. در استفاده های دیگر دارای محدودیت های بسیار زیادی هستند نمی توان تعداد 500 عدد محصول را در یک صفحه قرار داد. نمی توان که در یک صفحه که البته صفحه نخست هم هست تعداد 5 ویدئو قرار داد تا برای کاربران بخش شود. نمی توان بخش‌های عضویت و لاگین را در یک تک صفحه جای داد چون به بخش های دیگر مانند بازیابی رمز عبور، پنل کاربری و غیره هم نیاز خواهند داشت که قرار دادن همه اینها در یک صفحه آن را بسیار سنگین خواهد کرد.

برای مثال یک مجموعه ارائه دهنده خدمات گردشگری در شیراز وب سایتی دارد که در آن لیست جاذبه های گردشگری شیراز را به نمایش گذاشته است و روزانه هزاران نفر وارد این سایت می شوند و از خدمات آن استفاده می کنند. حال اگر فرضاً مدیریت یک مجموعه گردشگری بزرگ که شعبه ای در شیراز دارد و یک وب سایت تک صفحه ای در شیراز طراحی کند آنگاه چگونه می تواند این حجم از اطلاعات را در یک صفحه قرار دهد که آن تعداد بازدید کننده را جذب کند؟

  • سرعت بازشدن پایین: چون اطلاعات خیلی زیادی در یک صفحه قرار گرفته موجب خواهد شد حجم خروجی و تعداد درخواست های آن صفحه به سررور  زیاد شود که نتیجه اش کاهش سرعت باز شدن وب سایت خواهد بود که البته این هم یکی از فاکتور های منفی برای سئوی وب سایت است (البته اگر بحث سئو برای صاحب وب سایت مهم باشد)
  • سئوی بسیار ضعیف یا بهتر بگوییم دشوار: مهمترین رکن اساسی هر وب سایت جهت افزایش رتبه و کسب بازدید کننده های پایدار محتوا می باشد. حال یک وب سایت تک صفحه ای چگونه می تواند محتوای ناب و به درد بخوری را در یک صفحه پیاده سازی کند؟ تا حدودی این کار غیر ممکن است. تجربه نشان داده سئوی وب سایت های تک صفحه 10 برابر از سایت های دیگر سخت تر است مگر این که به وب سایت چند صفحه ای یا ترکیبی تبدیل شود که در آن صورت ماهیت این نوع طراحی زیر سؤال خواهد رفت.
  •  از بین رفتن جذابیت: چون جذاب ترین موضوع در یک وب سایت محتوای آن است و یک وب سایت تک صفحه ای که محتوای جدید، متنوع و زیادی نمی تواند در خود به نمایش بگذارد بعد از مدتی جذابیت خود را از دست خواهد داد. ممکن است بگویید شاید طراحی آن سرشار از هنر و انیمیشن باشد اما باز هم خواهم گفت چنین طراحی ای بعد از مدتی جذابیت خود را از دست خواهد داد یا لااقل فقط برای تعداد افراد کمی جذاب خواهد بود. این روزها محتوا مهم است و نه زرق‌وبرق.

چرا وب سایت های تک صفحه ای را خیلی مناسب نمی‌دانید؟

وب سایت های تک صفحه ای بسیار زیادی را طراحی کرده ام و همچنین وب سایت های تک صفحه ای بسیار زیبا و جذابی که توسط طراحان حرفه ای و با سابقه در خارج از ایران طراحی شده اند را برای مدت ها زیر نظر گذاشته ام و نتیجه این بود که بعد از مدتی چون کارفرمایان یا صاحب وب سایت ها به این نتیجه رسیده اند که چنین وب سایت هایی واقعا آنطور که باید کارآمد نیستند در صدد تغییر طراحی آن برآمده اند.

این موضوع در عمل به ما ثابت شده است و نه در تئوری یا از روی سلیقه شخصی.

موضوع مهم دیگر این است که وب سایت های تک صفحه ای به خاطر ماهیت تک صفحه ای بودنشان در سئو بسیار ضعیف تر از وب سایت های دیگر یعنی چند صفحه ای یا عادی خواهند بود و هزینه و زمان بسیار بیشتری را جهت افزایش رتبه نیاز دارند.

در کل بهتر است برای وب سایت هایی که اهداف بزرگی دارند و قرار است بازدید کنندگان زیادی را برای نیل به اهدافشان جذب کنند از وب سایت های تک صفحه ای استفاده نشود.

جهت دریافت خدمات طراحی وب سایت های تک صفحه ای در شیراز با ما تماس بگیرید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید