طراحی وب سایت واکنش گرا در شیراز

به نام خدا

در اینجا منظور از واژه واکنش گرا این است که وب سایت در شرایط و دستگاه های مختلف رفتار های متفاوتی از خود بروز دهد.

منظور از این دستگاه ها می تواند موبایل، کامپیوتر، تبلت و منظور از شرایط می تواند در اندازه های مختلف صفحه نمایش و در مرورگرهای متفاوت باشد.

در ادامه قصد داریم طراحی سایت واکنش گرا در شیراز را مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد طراحی یک وب سایت دارید دقت کنید که آن حتماً می بایست به صورت واکنش گرا طراحی شود.

نکته مهم:

برخی از طراحان در تبلیغاتشان ذکر می کنند که طراحی های آن‌ها واکنش گرا است در صورتی که چنین قابلیتی یکی از الزامات وب سایت است و نه یک گزینه اضافه پس نباید روی آن تبلیغی صورت بگیرد. تصور کنید یک خودرو ساز در تبلیغاتش ذکر کند که اتومبیل های ما دارای فرمان و پدال گاز نیز هستند. بدون شک چنین امکاناتی را نباید به عنوان یک آپشن اضافه در نظر گرفت که روی آن بتوان تبلیغ کرد چرا که این موارد از الزامات است و نه امکانات مازاد.

البته چون در گذشته اکثر وب سایت ها واکنش گرا نبودند تصور برخی بر این است که اکنون نیز می توان به این قابلیت با دید یک آپشن اضافه نگاه کرد که کاملا اشتباه است.

طراحی واکنش گرا به زبان ساده

به طور واضح تر یک وب سایتی که به شیوه واکنش گرا طراحی شده باشد اگر در کامپیوتر باز شود به یک شکل نمایش داده می شود و اگر در موبایل باز شود به شیوه ای دیگر مثلاً کمی جمع و جور تر نمایش داده می شود.

برای مثال آیتم های منوی بالای سایت در کامپیوتر به صورتی نواری ثابت در بالای سایت قرار میگیرد اما در موبایل به صورت یک ایکن کوچک نشان داده می شود تا کاربر با کلیک روی آن بتواند لیست آیتم ها را زیر هم مشاهده کند و یا فرضاً لیست مطالب سایت که در کامپیوتر در کنار یکدیگر به صورتی که در هر ردیف 4 مطلب قرار گرفته نمایش داده می شود اما در موبایل، آن ها به صورت زیر هم و به صورتی جمع و جور تر نمایش داده می شوند که اگر وب سایت واکنش گرا نباشد در موبایل هم مشابه کامپیوتر نشان داده می شوند اما چون صفحه نمایش کوچک است کاربرمی بایست برای دسترسی به بخش های مختلف وب سایت دائماً از اسکرول عرضی استفاده کند که موجب اذیت شدن وی می گردد.

وب سایت تمام واکنش گرا چیست؟ وب سایتی که در همه دستگاه ها، با هر اندازه ی صفحه نمایشی به درستی نمایش داده شود و به هم ریختگی ای نداشته باشد و این‌طور نباشد که برخی از اجرای وب سایت از چشم کاربر پنهان باشد یا به درستی نمایش داده نشود یا بعضی قسمت ها به خوبی کار نکند.

آیا وب سایت واکنش گرا با وب سایت تمام واکنش گرا فرق می کند؟ بله تفاوت آن ها در این است که در وب سایت واکنش گرا فقط در برخی دستگاه های پر کاربرد وب سایت برای حالات تعریف شده ای به صورت واکنش گرا طراحی می شود اما در وب سایت های تمام واکنش گرا طراحی به گونه است که نوع دستگاه و سایز آن از قبل تعریف نشده و وب سایت خودش را با تمام حالت ها وفق می دهد که این بهترین نوع طراحی وب سایت می باشد.

طراحی سایت واکنشگرا در شیراز

 

آیا یک وب سایت حتماً می بایست واکنش گرا باشد؟

بله

امروزه اکثر کاربران از تبلت یا موبایل هم علاوه بر کامپیوتر برای وب گردی استفاده می کنند به همین دلیل می بایست وب سایت الزاماً طوری طراحی شده باشد که در هر نوع تبلتی و یا هر نوع موبایلی، خودش را با اندازه صفحه نمایش آن دستگاه وفق دهد. این وفق دادن را همان واکنش گرا می نامیم. معادل انگلیسی واکنش گرا را در علم طراحی وب Responsive design می گویند.

در طراحی واکنش گرا چه نکاتی باید رعایت شود؟

  • حذف آیتم های غیر ضروری: کسی که با موبایل وارد وب سایت می شود بیشتر محتوا و ارائه خدمات برایش مهم است تا زیبایی ظاهری وب سایت بنابراین برخی از المان‌هایی که خیلی از لحاظ برنامه نویسی سنگین هستند و بارگذاری وب سایت را در موبایل کند میکنند یا فضای اضافه اشغال میکنند بهتر است در موبایل نمایش داده نشوند.
  • طراحی چند نسخه متفاوت: برای یک وب سایت معمولی طراحی چند نسخه متفاوت روش صحیحی نیست. (منظور از نسخه های متفاوت این است که برای موبایل یک نسخه طراحی شود، برای کامپیوتر هم یک نسخه) تجربه نشان داده طراحی چند نسخه متفاوت مشکلات زیادی را پیش می آورد اما در برخی از وب سایت های بزرگ اگر پس تحلیل ها متوجه شویم که نسخه جداگانه مناسب تر است آنگاه می توان گفت بله طراحی چند نسخه برای این وب سایت ها مناسب است. وقتی صحبت از وب سایت های بزرگ می شود تصورتان بازدید روزانه بالای یک میلیون نفر باشد.

 

جهت دریافت خدمات طراحی سایت واکنش گرا با شیرازسان تماس بگیرید

موارد بسیار زیاد دیگری در طراحی وب سایت واکنش گرا می بایست رعایت گردد که آن ها را یک طراح وب باید بداند و از آنجا که این نوشتار جهت افزایش اطلاعات عمومی اشخاص غیر طراح وب تهیه شده است از ذکر نکات تخصصی پرهیز می کنیم.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید