محتوای تکراری و روش های برخورد با آن
به نام خدا
اگر در وبسایتتان بیشتر از یک صفحه وجود داشته باشد که محتوای یکسانی داشته باشند آنگاه میگوییم در سایت شما محتوای تکراری وجود دارد. به وجود آمدن محتوای یکسان معمولاً بهطور سهوی یا در اثر اشتباه در برنامهنویسی صورت میگیرد و گاهی اوقات مدیر وبسایت حتی ممکن است متوجه نباشد که در سایتش محتوای تکراری به وجود آمده است. اکثر مدیران وبسایتها گمان میکنند اگر یک مطلب را در چند پست در سایت قرار دهند و یا آن مطلب را در وبلاگهای دیگری نیز قرار دهند افزایش بازدید را در پی خواهد داشت درصورتیکه کاملاً در اشتباهاند و با این کارشان زحمتی که برای تهیه یک مطلب کشیدهاند را به هدر دادهاند.
به دو آدرس زیر توجه کنید:
www.yoursite.com/blog/2355
www.yoursite.com/blog/showdetail/2355
اگر هردوی این آدرسها یک صفحه با محتوای مشترک و یا شبیه به هم را نشان بدهند آنگاه ازنظر گوگل در سایت شما محتوای تکراری وجود دارد چراکه دو آدرس متفاوت میبایست دو مقاله یا مطلب متفاوت را نشان دهند درحالیکه هر دو به یک مطلب اشاره دارند. البته محتوای تکراری فقط در اثر وجود آدرسها یا صفحات یکسان به وجود نمیآیند بلکه وجود دو قطعه متن تکراری در یک صفحه یا وجود یک متن طولانی در تمام صفحات، وجود نسخههای متنی دیگر از آن صفحه مانند PDF و صفحات مخصوص چاپ نیز ممکن است ازنظر گوگل محتوای تکراری محسوب شود.
حتی دو آدرس زیر نیز ازنظر گوگل صفحات تکراری محسوب میشوند:
www.yoursite.com/show/121
yoursite.com/show/121
وجود تعداد زیاد صفحات تکراری یا صفحات با محتوای یکسان موجب کاهش اعتماد گوگل به وبسایت شما و درنتیجه کاهش رتبه آن خواهد شد و هر چه وبسایت گستردهتر باشد اثر منفی آن به طبع بیشتر خواهد بود.
محتوای تکراری در فروشگاههای اینترنتی:
اگر دقت کرده باشید در صفحه مشاهده محصولاتِ برخی فروشگاههای اینترنتی آدرس (URL) آنها با هر عملیاتی که در صفحه انجام میدهید تغییر میکند. برای مثال در یک صفحه لیست 20 عدد موبایل به نمایش گذاشتهشده است که ترتیب آنها نیز بر اساس قیمت از کم به زیاد است و آدرس آن نیز مثلاً بهصورت www.shopmobile.com/showproduct?id=19&sort=Price باشد.
حال اگر در همان صفحه کاربر نحوه نمایش محصولات را بر اساس ترتیب جدیدترینها انتخاب کند آنگاه باز همان 20 عدد موبایل در صفحه نمایش داده خواهند شد اما با یک ترتیب دیگر یعنی مرتبسازی آن فقط تغییر کرده است و آدرس آنهم بهصورت www.shopmobile.com/showproduct?id=19&sort=newest تغییر خواهد کرد.
به آدرسهای ذکرشده توجه کنید! دو آدرس متفاوت با محتویات یکسان. درواقع دو آدرس متفاوت صفحهای از 20 عدد موبایل را نمایش میدهند این مورد ازنظر گوگل محتوای تکراری محسوب میشود. حال تصور کنید برای این صفحه 10 نوع شیوه نمایش وجود داشته باشد، آنگاه 10 آدرس متفاوت برای یک صفحه با محتوای یکسان ایجاد خواهد شد.
اگر تعداد کل محصولات این فروشگاه در حدود 1000 عدد کالا باشد و چنین مشکلاتی هم برای همه صفحات پیش آید چه میشود؟ نتیجه این خواهد شد که مدیر آن فروشگاه یک یا دو سال تلاش میکند تا بازدید و فروش را افزایش دهد اما موفق نمیشود چراکه وجود صفحات تکراری بسیار زیاد موجب حذف شدن ایندکسها و کاهش بازدید وبسایت خواهد شد.
با محتوای تکراری چگونه برخورد کنیم؟
اگر قصد راهاندازی یک وبسایت جدیدی رادارید در همان ابتدای کار باید دقت کنید تا در طراحی و ورود اطلاعات به وبسایت با مشکل محتوای تکراری مواجه نشوید.
اما اگر از قبل ندانسته صفحات تکراری در سایت شما به وجود آمدهاند آنگاه راهحل چیست؟
در ادامه یک سری روشهایی را ذکر خواهیم کرد که هرکدام در شرایط و موقعیتهای خاص برای رفع مشکل محتوای تکراری به شما کمک خواهند کرد درواقع باید ببینید شرایط شما چگونه است آنگاه مناسبترین روش را انتخاب کنید.
• 301 Redirect: منظور از Redirect 301 یک نوع کد دستوری است که در صفحهای از سایت قرار میگیرد تا آدرسهای تکراری را به صفحه ای که ازان کپی برداری شده منتقل کند. درواقع گوگل وقتی آدرسهای تکراری را باز میکند اگر با کد 301 مواجه شود متوجه میشود که این صفحه را باید نادیده بگیرد و همچنین متوجه میشود که صفحه اصلیای که این آدرس بر اساس آن ایجادشده است کدام است.
• آدرسدهی مناسب: اگر قرار است در صفحات داخلی سایتتان به دیگر صفحهها و یا مطالب لینک بدهید سعی کنید از ساختار لینکدهی ثابتی استفاده کنید. برای مثال برای لینک دادن به یک مطلب آدرسدهی شما نباید به اشکال مختلف و شبیه به موارد زیر باشد:
www.yoursite.com/shodetail/13
yoursite.com/ shodetail/13
یک شیوه را انتخاب کنید یا با www یا بدون www .پس اگر تا به امروز این اصل را رعایت نمیکردهاید نسبت به تغییر و اصلاح لینکها اقدام کنید.
• دامنهها را پارک نکنید: منظور از پارک دامنه این است که سایت شما www.yourdomain.com باشد آنگاه اگر یک دامنه .ir را هم ثبت کنید و سایتتان با www.yourdomain.ir هم باز بشود این هم موجب ایجاد صفحات تکراری میشود. راه صحیح این است که دامنه را Redirect کنید یعنی اگر کاربر www.yourdomain.ir را در مرورگر وارد کرد صفحه به www.yourdomain.com منتقل شود و نه اینکه سایت با.ir باز بشود.
اگر اکنون چندین دامنه برای یک سایت ثبت کردهاید که سایت با همه آنها باز میشود سریعتر نسبت به اصلاح این مشکل اقدام کنید.
• Rel=canonical: این مورد هم یک نوع کد (متاتگ) است که در صفحهای از سایت که کپی است قرار داده میشود تا به گوگل بفهماند این آدرس یا این صفحه یک کپی است از آدرسی که جلوی تگ Rel=canonical قرار میگیرد. صفحه کپی برای کاربران قابل باز شدن است وبر خلاف 301 Redirect انتقالی صورت نمیگیرد.
• کمک گرفتن از فایل Robots.txt : در این فایل میتوان برخی از صفحاتی که میدانیم کپی و تکراری هستند را از دید گوگل مخفی کنیم.
• URL Rewriting: تکنیکی است که به کمک آن کاری میکنیم که اگر تمایل داشتیم سایت بدون www باز و ایندکس شود تمام آدرسهای ورودی را به آدرسهای بدون www تغییر دهد. یا برعکس
نتیجهگیری:
بسیاری از کسبوکارها و فروشگاههای اینترنتی را میشناسم که مدیران آنها به خاطر مشکلاتی که از وجودشان بیخبر بودند در کارشان شکست خوردند و به نتیجه دلخواه نرسیدند، ممکن است مدتها روی یک وبسایت کارکنید ولی به نتیجه دلخواه نرسید. محتوای تکراری یکی از مسائلی است که تشخیص وجودش ممکن است برای شما دشوار باشد اما در صورت کشف آن بدون شک راهحلهایی برای رفع آنها وجود خواهد داشت.
پیروز و سربلند باشید.
فروگاه بازرگانی سپهری
با سلام ما مدت های طولانی فروشگاه مان را به 3 دامنه دیگر متصل کرده بودیم که در واقع پارک شده بود. مشکلی که داشتیم این بود که هر چقدر محصول وارد میکردیم در گوگل ثبت نمی شد اما مطالب سایت در گوگل ثبت می شد آیا ممکن است دلیلش همین پارک دامنه ها بوده باشد؟
مدیر وب سایت
با سلام- بله احتمالش هست البته باید بیشتر بررسی کنید
میلاد عباسی
اگر مطالبی که آدرس آن ها قدیمی است را به مطالب با آدرس جدید منتقل کنیم گوگل متوجه نمی شود که این آدرس تغییر کرده؟
مدیر وب سایت
با سلام. خیر می بایست از کد 301 هنگام ریدایرکت استفاده کنید
سحر نعمت العی
عالی و مفید بود ممنون از زحماتتون
Mandana
موضوع پارک دامنه ها خیلی نکته ظریف و مهمی بود. با سپاس
جهرمی
با سلام اخیرا وب سایتمان را تغییر داده ایم و می خواهیم مطالب قبلی را مجددا وارد آن کنیم. اکنون در گوگل وب مسترتولز خطاهای زیادی را دریافت کرده ایم مبنی بر این که مطالب سایت شما یافت نمی شود (یک همچین خطایی) که طبیعی هم هست چون مطالب قدیمی دیگر در دسترس نیستند. حال چگونه این خطا ها را برطرف کنیم و این که آیا وجود این خطاها روی سایت جدید هم تاثیر گذار است؟
با تشکر از زحمات شما
مدیر وب سایت
سلام. اگر در وب سایت جدید شروع کنید مطالب با کیفیت بدون کپی برداری منتشر کنید، آن هم به طور منظم و منسحم آنگاه پس از مدتی وب سایت به حالت عادی باز خواهد گشت و خطاها نیز در گوگل وب مستر تولز خود به خود حذف خواهند شد. اما راه صحیح این است که در وب سایت جدیدتان (که نمیدانم مدیریت محتوای آن چه سیستمی است و فرض میکنیم طراحی سفارشی است) قابلیتی را فراهم کنید تا آدرس های قدیمی که وارد سایت می شود را به آدرس مطالب جدید ریدایرکت کند که البته کد 301 برای ریدایرکت نیز نباید فراموش گردد.
فرآورده های طبیعی
من هم همین مشکل رو داشتم . متشکرم
جهرمی
سپاس برای وقتی که گذاشتید. (آدرس و مشخصات وب سایت جدیدمون برای تحلیل به ایمیلتون ارسال گردید)
ارزان شاپ
در فروشگاه های اینترنتی که آدرس بر حسب جستجوهای کاربر زیاد تغییر میکند چگونه باید عمل کنیم؟
مدیر وب سایت
اگر زیاد روی این موضوع حساس هستید می توانید از Canonical Rel برای صفحه لیست محصولات استفاده کنید
Sahar
اگه میشه درباره آدرس دهی مناسب بیشتر توضیح دهید