بازاریابی اینترنتی در لینکدین (قسمت اول)

بازاریابی اینترنتی در لینکدین (قسمت اول)

 

قبلا رسانه ی لینکدین را به طور اجمالی معرفی کرده ایم و مزایا و ویژگی های کلی این رسانه را برشمردیم.

در ادامه قصد داریم نگاهی عمیق و کامل تر به ابزار ها و امکاناتی که توسط لینکدین در اختیار کاربران قرار می گیرد داشته باشیم و روش های صحیح مارکتینگ در این بستر را بررسی کنیم.

طبیعتاً اولین گام مارکتینگ در لینکدین، ساخت یک حساب کاربری می باشد.

در فرم ثبت نام لینکدین،از شما  تکمیل اطلاعات مختلفی، جهت ایجاد و ارتقا پروفایلتان درخواست خواهد شد که مهم ترین موارد آن ها در ادامه عنوان شده اند:

1. نام:

نام شما در کنار تمام پست هایتان ظاهر خواهد شد و معرف شما خواهد بود.

اگر قصد دارید که از این حساب کاربری برای کسب و کارتان استفاده کنید، بهتر است نام برند/شرکت/فروشگاه و ... خود را به عنوان نام صاحب حساب کاربری وارد کنید.

توجه: پس از ثبت اطلاعات، امکان تغییر نام حساب کاربری وجود خواهد داشت و در هر زمانی می توان نام حساب کاربری خود را تغییر داد.

اما اکیداً توصیه می شود که در همان ابتدا (پیش از آن که جمعیت فالوور ها و کانکشن های خود را ایجاد کرده باشید)، نامی مناسب انتخاب نمایید چرا که تغییر نام در آینده می تواند پیامد هایی منفی برای مارکتینگ شما به همراه داشته باشد.

2.  عکس پروفایل

آیا می دانستید که بر اساس گزارش لینکدین اکانت هایی که تصویر پروفایل دارند 21 برابر بیشتر از حساب های کاربری ای که تصویر پروفایل ندارند مخاطبان را جذب می کنند؟

پیش تر در مطالب بازاریابی اینستاگرام و فیسبوک و ... به اهمیت تصویر پروفایل و تأثیر آن در جذب مخاطبین جدید اشاره کرده بودیم.

تصویر پروفایلی که انتخاب می کنید باید معرف شما و زمینه ی فعالیت تان باشد.

برای برند ها و کسب و کارهای بزرگ و با سابقه بهترین گزینه برای تصویر پروفایل، لوگوی آن ها می باشد.

اما اگر کسب و کاری کوچک و یا تازه تأسیس را مدیریت می کنید، می توانید از عکس خودتان به عنوان تصویر پروفایل استفاده نمایید.

اگر می خواهید از تصویر خودتان برای این منظور استفاده کنید به نکات و جزئیات زیر توجه داشته باشید:

  •  لبخد بزنید:

هرچند لینکدین رسانه ای بسیار حرفه ای است، الزامی برای انتخاب تصویر با پرستیژی بسیار خشک و رسمی وجود ندارد.

یادآوریم می شویم که به دو دلیل از تصویر شخصی تان به عنوان تصویر پروفایل استفاده می کنید:

 اولاً جذب مخاطبین جدیدی که با کسب و کار شما آشنایی ندارند.

دوماً انتقال حس صمیمیت بیشتر. آیا به نظر شما با تصویری خشک و رسمی می توان حس صمیمیت ایجاد کرد؟! قطعاً خیر.

دو تصویر زیر توسط یک عکاس حرفه ای تهیه شده اند. در نهایت مشاهده می کنید که تصویری که در آن، فرد لبخند بر لب دارد کاربران بیشتری را جذب نموده است.

عکس پروفایل

  •  به دوربین نگاه کنید:
    عکسی که برای پروفایل انتخاب می کنید اگر تصویر شخص است بهتر است در آن مستقیما به دوربین نگاه کرده باشد
  •  عکس جدید:

از یک تصویر جدید استفاده کنید و نه یک تصویر منسوخ و قدیمی.

اگر بخواهید یک مصاحبه ی شغلی یا کنفرانسی برای مشتریان بالقوه ی خود برگزار کنید، بسیار مهم است که برای شرکت کنندگان شناخته شده باشید.

استفاده از یک عکس منسوخ و قدیمی برای پروفایلتان موجب کاهش اعتبارتان هنگام برقراری اولین ارتباط ِرو در رو با مشتریانتان خواهد شد.

  •  اندازه

انتخاب یک تصویر بزرگ و کوچک کردن آن بهتر است از این که  تصویر کوچک انتخاب کنید و مجبور شوید آن را بزرگ کنید؛ زیرا با بزرگ کردن ِتصاویر کوچک کیفیت پیکسلی آن ها کاهش می یابد بنابراین بهتر است از تصویری بزرگ و با کیفیت تر استفاده کنید.

  • پس زمینه

هنگام تهیه عکس هایتان از یک پس زمینه با رنگ خنثی استفاده کنید. سفید یا سیاه همواره گزینه های خوبی هستند.

 رنگ های دیگر نیز می توانند در پس زمینه ی تصویر به کار روند به شرط آن که با رنگ صورت و لباس ِتان تضاد و کنتراست کافی داشته باشند.

  • ابزارهای تحلیل عکس پروفایل

می توان Snappr را برای تحلیل میزان کیفیت و کارایی تصویر پروفایلتان به کار برد.

نکات بازاریابی اینترنتی در لینکدین

  •  روشنایی

روشنایی محیط باید به اندازه ای باشد که عکس شما محو (بر اثر نور زیاد) یا مات (به دلیل کمبود نور) نشود.

  • لطفاً سلفی نگیرید!

در تصویر پروفایلتان تنها باید خودتان حضور داشته باشید. عکس با دوستان، اعضای خانواده یا حیوانات خانگی جالب هستند اما نه به عنوان تصویر پروفایل لینکدین!

 اینکه در مقابل آینه از خود عکس بگیرید یا سلفی بگیرید و آن را به عنوان تصویر پروفایلتان قرار دهید به هیچ وجه حرکتی حرفه ای محسوب نمی شود!

3.  تصویر نمایه (کاور یا هدر بالای سایت)

به جای استفاده از تصاویر پیش فرضی که لینکدین به عنوان تصویر نمایه (کاور) ارائه می دهد از یک تصویر اختصاصی استفاده کنید و از طریق آن اطلاعاتی را در رابطه با کسب و کارتان منتقل کنید.

کمپانی پیج ها در لینکدین

صفحات شرکت ها در لینکدین

4.  شرح شغل و حوزه ی فعالیت

در این بخش باید به طور خلاصه در رابطه با حوزه ی کاری تان اطلاعاتی را درج نمایید.

5. معرفی نامه ی مختصر  (Summary)

در بخش Summary می توانید متنی در رابطه با:  کسب و کارتان، ویژگی ها، خدمات، محصولات و هر آن چه که می تواند به کاربران در شناخت بهتر شما کمک کند، بنویسید.

توجه کنید که تنها 213 کاراکتر ابتدای متن در حالت عادی در صفحه ی پروفایل شما نمایش داده خواهد شد و برای خواندن ادامه ی معرفی نامه ی شما، کاربران باید بر روی یک کلید "نمایش بیشتر"، کلیک نمایند.

مطمئن شوید که دو خط اول خلاصه ی شما جذاب باشد به نحوی که مخاطبتان را تشویق به مطالعه ی ادامه ی متن خلاصه تان کند.

در ادامه ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

URL آدرس یا همان پروفایل خود را سفارشی کنید:

با سفارشی کردن URL LinkedIn، نمای حساب خود را حرفه ای تر کنید و به اشتراک گذاری آن را بسیار آسان تر نمایید.

URL پیش فرضی که لینکدین به کاربرانش می دهد از یک سری اعداد و ارقام بی معنی تشکیل شده اند. پیشنهاد می شود که URL خود را سفارشی کرده و آن را زیبا و کوتاه سازید. مانند این: http://www.linkedin.com/in/amandazantalwiener

برای مشاهده ی دستورالعمل های دقیق ِسفارشی کردن URL، اینجا کلیک کنید.

پروفایل لینکدین خود را بهینه سازی نمایید:

SEO به وبلاگ نویسی محدود نمی شود!

می توانید پروفایلتان را برای نمایش در لیست نتایج جست و جوی کاربران بهینه کنید.

درواقع می توانید با اضافه کردن کلمات کلیدی ای به بخش های headline, summary  و work experience شانس دیده شدنتان را افزایش دهید.

این کلمه های کلیدی می بایست همان کلماتی باشند که تمایل دارید در صورت جستجو شدن آن ها توسط کاربران، پروفایلتان در لیست نتایج جست و جو ی آن ها نمایش داده شود. قطعاً این کلمات باید با حوزه ی فعالیت و پست های شما در لینکدین مرتبط باشند.

حتماً یک صفحه شرکت یا کمپانی پیج (company page) در لینکدین راه اندازی کرده و تمام استاتوس های خود را در آن جا پست کنید.

صفحه ی شرکت (کمپانی پیج)

در لینکدین پس از ایجاد یک حساب کاربری، می توانید یک company page ایجاد کنید. این صفحه ی شرکت (company page) به شما امکان معرفی شرکت و کسب و کارتان به کاربران لینکدین را می دهد.

هر صفحه ی شرکت می تواند یک یا چند ادمین (مدیر) که فعالیت های این پیج را کنترل می نمایند، داشته باشد.

اگر قصد دارید که یک صفحه ی شرکت برای خود ایجاد کنید، می توانید پس از ایجاد حساب کاربری تان به بخش Work رفته و بر روی create a company page  کلیک نمایید.

نام شرکت و سایر اطلاعات درخواست شده را تکمیل و ارسال کنید تا صفحه شرکتتان تان ساخته شود.

می توانید یک تصویر کاور (مجزا از تصویر کاور پروفایلتان) برای این  پیج انتخاب کنید و بروز رسانی هایی را در رابطه با فعالیت های کسب و کارتان ارسال کنید. (آپدیت ها همانند پست هایی هستند که از طریق پروفایل شخصی تان ارسال می کنید، با این تفاوت که در صفحه ی شرکت شما قرار خواهند گرفت و تنها کسانی که صفحه ی شرکت شما را دنبال می کنند قادر به مشاهده ی این آپدیت ها خواهند بود.)

زمانی که صفحه ی شرکتتان را راه اندازی کنید، چندین تب مختلف در سمت چپ نوار سفید رنگ بالای صفحه مشاهده خواهید کرد که در ادامه آن ها بررسی خواهیم کرد:

Updates .1:

 با کلیک بر روی این تب می توانید به بخش آپدیت نویسی وارد شوید و آپدیت های خود را تدوین کرده و به اشتراک بگذارید.

توجه: تمامی نکاتی که باید در تهیه ی آپدیت های یک کمپانی پیج رعایت نمایید، همانند جزئیاتی هستند که در تدوین پست های پروفایل شخصی تان می بایست مد نظر داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم نمود.

بروزرسانی ها در لینکدین

Overview .2:

 با کلیک بر روی این بخش به صفحه ای وارد می شوید که خود شامل چندین زیر بخش است:

صفحات شرکت های موفق

  • Overview: در این بخش آپدیت‌هایی که توسط شما ایجاد شده اند، قرار خواهند گرفت. برای ایجاد تغییرات در این بخش می بایست به تب آپدیت که پیش تر معرفی کردیم رجوع کنید.

صفحات شرکت ها در لینکدین

  • Jobs: در این بخش می توانید اطلاعاتی درباره ی فرصت های شغلی ای که شرکت شما ایجاد می کند را قرار دهید.

مشاغل در لینکدین

  • life: در این بخش می توانید اطلاعاتی درباره ی کارمندانتان، تصاویر محیط شرکتتان و هر آن چیزی که حدس می زنید می تواند برای کاربرانتان جذاب باشد را به اشتراک بگذارید.

شرکت نایک که یکی از برجسته ترین کمپانی پیج ها را در لینکدین دارد، در این بخش فعالیت بسیار خوب و موفقی داشته است. از اینجا می توانید این بخش را در صفحه ی نایک مشاهده نمایید.

  • About us: بخشی است که می توانید در آن شرکتتان (تاریخچه و حوزه ی فعالیتش و...) را معرفیکنید.

نحوه ی تکمیل صحیحی اطلاعات لینکدین

  • Specialists: در این بخش می توانید حداکثر 20 نفر از برجسته ترین متخصصانی که در شرکت شما فعالیت دارند، را نام ببرید.

کاربرد لینکدین در بازاریابی

  • Website URL: در این قسمت می توانید آدرس وبسایتتان را (جهت نمایش به کاربران) درج نمایید.
  • Company size: در این بخش تعداد تقریبی کارمندان و پرسنل شرکتتان را مشخص کنید. تعداد پرسنل، نمایان گر بزرگی شرکت خواهد بود.
  • Industry: زمینه ی فعالیت کسب و کارتان را در این بخش مشخص نمایید.

بازاریابی اینترنتی از طریق لینکدین

  • Year founded: سال تأسیس شرکت
  • Company type: نوع شرکت (عمومی یا خصوصی یا...)
  • Locations: که می توانید در آن، آدرس محل دفاتر شرکتتان را مشخص کنید تا کاربران بتوانند شما را به آسانی بیایند.

بازاریابی اینترنتی در linkedin

  • Featured groups: در این بخش می توانید حداکثر نام 3 گروه که در آن ها عضو هستید را (چه گروه ها متعلق به خود شما باشند، چه متعلق به افراد یا برند های دیگر) وارد نمایید. به این ترتیب اشخاص می توانند به راحتی نام این سه گروه را در صفحه ی شرکت تان مشاهده نمایند و به این گروه ها بپیوندند. (درباره ی پیوستن به گروه ها و نکات بازاریابی در این گروه ها در ادامه توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.)

نکته: زمانی که نام گروهی را وارد می کنید، لیستی از گروه هایی که دارای نامی همانند یا مشابه با عبارت سرچ شده هستند، نمایش داده می شود و شما تنها قادر خواهید بود که گروه هایی که در این لیست وجود دارند را به عنوان Featured Group خود انتخاب نمایید.

توجه: اگر یک گروه در لینکدین دارید پیشنهاد می کنیم که حتماً نام آن را در این قسمت وارد نمایید تا به این وسیله  میزان دسترسی به گروهتان را افزایش دهید.

Analytics .3:

در این تب آنالیزورهای مختلفی را در دسته های مختلف مشاهده می شوند.

این آنالیزور ها مهم ترین مشخصه و مزیت ِصفحه های شرکت ها هستند که با بررسی آن ها می توانید به نقاط ضعف و قدرت بازاریابی خود پی ببرید.

آنالیزورها در سه دسته ی مجزا ارائه می شوند:

  • Visitors:

در این بخش می توان در رابطه با بازدیدکنندگان اطلاعاتی را کسب کرد:

در ابتدا یک نمودار که نشان دهنده ی " تعداد بازدیدکنندگانتان در هر روز " است را مشاهده خواهید نمود.

شما خود می توانید مشخص کنید که روز های چه بازه ی زمانی ای را در نمودار داشته باشید. (مثلاً 7 روز گذشته یا 15 روز گذشته یا...)

در ادامه ی این بخش، میزان بازدید هایتان را می توانید بر اساس ویژگی های دموگرافی مختلف ِویزیتورهایتان مشاهده کنید.

مثلاً می توانید ویزیتورهایتان را بر اساس کشور های مختلف، یا شغل های مختلف و... مشاهده کنید.

  • Updates:

 این بخش خود سه زیر مجموعه دارد:

Engagement highlights : که درواقع اطلاعاتی درباره ی تعداد لایک ها، کامنت ها، اشتراک گذاری ها و تعداد فالوورهای اضافه شده به پیج تان در 30 روز گذشته را ارائه می دهد.

Engagement metrics : که هر یک از اطلاعات مختلف: تعداد لایک ها، تعداد اشتراک گذاری ها، تعداد کامنت ها و ... را به صورت اختصاصی با استفاده از نمودار بر حسب روز ها و یا ماه های مختلف نمایش می دهد.

البته می توانید انتخاب کنید که نمودار کدام داده ها و اطلاعات مربوط به کدام بازه ی زمانی در اختیارتان قرار گیرد.

به عنوان مثال می توانید انتخاب کنید که تعداد اشتراک گذاری های  12 ماه گذشته و با مقیاس ماه های مختلف نمایش داده شود.

Update engagement: در این قسمت می توانید تمام اطلاعات Engagement metrics را مجدداً مشاهده کنید با این تفاوت که در این قسمت اطلاعات برای هر آپدیت ِصفحه ی کمپانی، به صورت اختصاصی نمایش داده می شود.

  • Followers:

این قسمت نیز خود دارای 4 بخش مختلف است:

Follower highlights:

در این بخش اطلاعاتی کلی در رابطه با تعداد کل فالوورهایی که در 30 روز گذشته کسب کرده اید در اختیارتان قرار می گیرد.

Follower gains: نحوه ی تغییرات تعداد فالوور هایی که داشته اید، بر اساس زمان های مختلف در نمودار این بخش نمایش داده می شود.

Follower Demographics: در این قسمت اطلاعات دموگرافی مربوط به فالوورهایتان را بر اساس 7 عنوان مختلف می توانید مشاهده کنید: کشور- منطقه – مدرک تحصیلی – شغل – سایز شرکت – صنعت – وضعیت استخدامی
Companies to track: از این قسمت می توانید برای مقایسه کردن خود با دیگر شرکت ها استفاده کنید.

قسمت دوم این نوشتار را دست ندهید...

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید