خلاصه ای از راهنمایی های گوگل برای طراحان وب سایت
هرچه امتیاز وب سایت شما افزایش یابد باعث می شود تا گوگل آن وب سایت را در صفحه نتایج جستجو در رده های بالاتری نشان دهد. در ادامه برخی از راهکارهای افزایش رتبه وب سایت که توسط گوگل معرفی شده اند را ذکر خواهیم کرد:
به زبانی ساده:
(موارد ذکر شده دقیقاً به سبک نوشتاری راهنمای گوگل بوده و جهت حفظ اصالت متن هیچ تغییری در آنها داده نشده است)
حتی اگر بالا رفتن امتیاز گوگل برایتان مهم نیست پیشنهاد می کنم ازاین نکات کلیدی استفاده کنید.
نکات مربوط به طراحی و محتوای وب سایت:
- سایت را با یک سلسله لینک های واضح طراحی کنید. هر صفحه حداقل باید به وسیله یک لینک متنی ساده قابل دسترس باشد.
- برای وب سایت یک sitemap یا نقشه سایت ایجاد کنید که حاوی لینک های صفحات مهم باشد. اگر لینک ها بیش از ۱۰۰ عدد هستند بهتر است صفحه نقشه ی سایت را به چند صفحه مجزا تقسیم کنید (البته نقشه سایتی که برای کاربران تهیه شده)
- درباره عباراتی که کاربران برای دسترسی به سایت شما در موتورهای جستجو تایپ می کنند فکر کنید و مطمئن باشید که مطالبی درباره این عبارات در سایت شما نوشته شده است.
- برای نمایش کلمات و لینک های مهم از عکس استفاده نکنید، زیرا جستجوگر خزنده گوگل متون نوشته شده در عکس را نمی تواند به خوبی تشخیص دهد پس برای نمایش آن ها از متن استفاده کنید.
- برای لینک ها و عکس ها حتماً از تگ های title و Alt بصورت دقیق و درست استفاده کنید.
- لینک های شکسته (لینک هایی که به جای درستی اشاره نمی کنند) را پیدا کرده و آدرس ارجاع آن ها را تصحیح کنید.
- اگر طراحی وب سایت شما به صورت داینامیک است (یعنی دنبال اسم صفحه یک آدرس بصورت کاراکتر “?” است) باید بدانید که موتور های جستجو به خوبی نمی توانند این صفحات را شبیه صفحات استاتیک (static) پیدا کنند.
- لینک هایی که هر صفحه دارد باید حداکثر تعداد قابل قبولی باشد مثلاً بیش از ۱۰۰ لینک نشود.
نکات فنی:
- استفاده از Session ID برای نمایش صفحات مختلف، جلوی برنامه های خزنده موتور های جستجوگر را می گیرد و آنها نمی توانند در سایت شما ثبت نام کنند و صفحات را ببینند بنابراین تعدادی از صفحات شما هرگز در این جستجوگرها ثبت نمی شوند.
- اگر از سیستم های CMS استفاده می کنید باید از اینکه این سیستم توانایی ساخت صفحاتی که برای گوگل قابل مشاهده باشند را مطمئن شوید.
- از پارامتر هایی مانند “&id=” در لینک های صفحات وب استفاده نکنید. چون گوگل این آدرس ها را index نمی کند.
وقتی سایتتان آماده شد:
- از سایت های مرتبط بخواهید به شما لینک دهند.
- وب سایت خود را در http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl ثبت کنید.
- از Google Sitemaps برای ثبت نقشه سایت خود استفاده کنید.
- سایت خود را در موتور های جستجوگر و دایرکتوری های دیگر از جمله یاهو ثبت کنید. یکی ازاین دایرکتوری ها dmoz.org است.
نکات کلیدی:
- صفحات سایت را برای بازدید کنندگان طراحی کنید نه جستجوگر ها: یعنی چیزی را که برای جستجوگر می فرستید همانی باشد که در سایت دارید و به کاربر نشان می دهید.
- از روش های حقه زدن به موتور های جستجو برای بالا بردن رتبه استفاده نکنید. چون اولین مشتریان شما بازدید کنندگان شما هستند نه جستجوگر ها.
- از برنامه هایی که صلاحیت آن ها تأیید نشده برای ثبت صفحات و چک کردن امتیاز خود در گوگل بهره نبرید. زیرا این برنامه ها قوانین گوگل را زیر پا می گذارند. مانند برنامه Web Position Gold که درخواست سایت شما را به چند مدل به گوگل می فرستد (برای فریب دادن موتور جستجو – با این حرکت جستجوگر های معمولی گول می خورندو فکر میکنند سایت شما پر طرفدار است. اما گوگل آنها را پیدا می کند). این برنامه ها ممکن است باعث شوند گوگل اسم شما را بطور کلی از لیست سایت های جستجو حذف کند.
توصیه های ایمنی:
- استفاده نکردن از لینک ها یا متن های مخفی.
- از cloak redirect استفاده نکنید.
- Query های برنامه ریزی شده برای گوگل ارسال نکنید.
- با کلمات نا مربوط صفحه را به سایتتان لود نکنید.
- صفحات تکراری در دایرکتوری ها و ساب دامین های سایتتان نسازید.
Queryهای برنامه ریزی شده چه هستند؟
هر چه کاربران کلمه ای را در گوگل جستجو کنند که نام شما در صفحه اول ظاهر شود و اگر رویش هم کلیک کنند در امتیاز گوگل شما تاثیر دارد. اما اگر گوگل متوجه شود که این درخواست ها همگی ساختگی و توسط برنامه هایی مانند Web Position Gold فرستاده می شوند سایت شما را از لیست جستجویش حذف می کند. پس مواظب باشید تقلب نکنید.
دیدگاه شما چیست؟